3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (4)

The Haunted Boy
af Carson McCullers
Penguin Modern Classics, no. 45
55 sider
*****
Denne bog indeholder 3 korte fortællinger. Den ene fortælling er om en dreng, som har oplevet et traume, som han har svært ved at slippe. Den anden fortælling er om en mand, som ved et dødsfald i familien vender tilbage til New York, og får en øjenåbner til hvordan hans liv kunne have været. Den tredje fortælling omhandler en mand hvis kone er alkoholiker, samt mandens erkendelse af hvor slemt tingene står til. Alle tre fortællinger omhandler en slags forløsning i de tre menneskers liv, da de enten bliver fri af en frygt, tager deres liv i egne hænder, eller erkender noget de har undertrykt. På den måde, er det tre mægtig fine fortællinger, men samtidig er de også hurtigt glemt.

Fame
af Andy Warhol
Penguin Modern Classics, no. 47
56 sider
*****
Denne bog indeholder små tanker om Love, Beauty og Fame, allesammen opstået i hovedet på den excentriske kunstner Andy Warhol. Det var ganske hyggeligt læsestof, og jeg synes der var en masse gode anskuelser af livet. Der var også nogle der var en anelse mere fjollede i mine øjne, men det var det der gjorde den lille bog interessant at læse, da den udover at indeholder anskuelser om livet, fortæller meget om Andy Warhol som person.

The Breakthrough
af Daphne du Maurier
Penguin Modern Classics, no. 03
58 sider
*****
En fortælling om en elektroingeniør Stephen, som sendes til et forskningscenter, der ligger øde og forladt langt fra byens aktivitet. Snart opdager Stephen, at forskningen der foregår her er på kanten af lov og etik, men også at den ansvarlige videnskabsmand er på sporet af et af livets største spørgsmål. Fortællingen skaber en dyster stemning, og ledte mine tanker hen på 'Frankenstein'. Den er interessant i hele sin korte længde, og har givet mig en lille forsmag på forfatteren Daphne du Maurier.

Hvis du vil læse flere korte anmeldelser af de små Penguin Classics, kan du læse mere her:

3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (1)
3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (2)