3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (3)

How Much Land Does A Man Need
af Leo Tolstoy
Penguin Little Black Classics, no. 57
53 sider
*****
Denne bog indeholder 2 korte fortællinger. Den ene fortælling er om en landmand, som ønsker at eje mere land. Dette ender ud i, at han indgår en aftale med djævelen, hvilket sjældent har vist sig at være en god idé. Den anden fortælling er om en fattig skomager, som på vej hjem ser en forarmet, nøgen mand. Han vælger at tage denne mand med hjem, på trods af, at ikke har meget at tilbyde for at få denne mand på fode igen. Det viser sig dog at være en særlig ung mand, og at skomageren bliver belønnet for hans barmhjertighed. På mange måder står de to fortællinger i kontrast til hinanden, men har alligevel en tydelig morale, når de læses samlet. Indgå en aftale for din egen vindings skyld, og bliv straffet. Vær barmhjertig og god og bliv belønnet.

Lord Arthur Savile's Crime
af Oscar Wilde
Penguin Little Black Classics, no. 59
50 sider
*****
Lord Arthur er til selskab hos Lady Windermere, hvis foretrukne håndlæser underholder gæsterne. Da Lord Arthur skal have læst sin fremtid, kan han se på håndlæseren, at der er noget helt galt. Lord Arthur finder frem til, hvad håndlæseren har set, og føler en stærk trang til at få overstået denne grumme del af sin skæbne, inden han skal giftes med sin forlovede. Fortællingen var underholdende, og jeg kunne godt lide den måde, hvorpå Wilde indirekte gør grin med sin tid og aristokratiet. En særdeles humoristisk fortælling.

The Old Man and the Moon
af Shen Fu
Penguin Little Black Classics, no. 60
57 sider
*****
Dette er en mands fortælling om livet med sin kone, som desværre dør for tidligt. En kærlighedserklæring, og en fortrydelse, af, at han ikke kunne give hans kone det liv han ønskede for dem. Det er en fin fortælling, som giver et indblik i en kinesisk familie i 1800-tallet, men jeg synes, at det var en rimelig jævn fortælling.