onsdag den 4. oktober 2017

The Little Book of Hygge af Meik Wiking

Bogen er sponsoreret af bog-ide.dk
Forfatter: Meik Wiking
Titel: The Little Book of Hygge
Forlag: Penguin Life
Udgivet: 2016

285 sider







Jeg har længe gået og overvejet at anskaffe mig denne bog, da den simpelthen virker så... hyggelig! Så da jeg indgik en aftale med bog-ide.dk om at anmelde nogle bøger for dem, besluttede jeg mig for, at 'The Little Book of Hygge' skulle være den første.

I 'The Little Book of Hygge' gennemgår Meik Wiking essensen af hvad dansk hygge består af, hvorledes hyggen opnås og hvordan man (måske) bliver et lykkeligere menneske af at hygge.

Jeg, personligt, ved ikke noget bedre end hygge! Jeg tænker hygge ind i næsten alt hvad jeg foretager mig i min fritid. Hver gang jeg går ind på en café eller en restaurant, måler jeg stedet på min indre hygge-skala, og jo højere score, jo bedre synes jeg om stedet. Jeg misbruger nærmest ordet hygge, og tænk engang, jeg har ikke spekuleret over, at det var sådan jeg var, før jeg læste denne bog. Bogen sætter ord på en livsstil, som jeg lever fuldt ud.

Det er interessant at læse om, hvordan hygge defineres, og om hvorfor noget er hyggeligt, mens andet ikke er. Hvordan belysning, mad og gode relationer er en vigtig faktor for hygge, og hvordan hygge intet har med penge eller dyr livsstil at gøre. Der er mange tanker omkring hygge, som jeg aldrig har gjort mig, men som giver mening, når de defineres.

Bogen er utrolig gennemført, lige fra den smukke forside, til de smukke billeder, til de endnu smukkere illustrationer, som er holdt i samme farve gennem hele bogen. Bogens design gav mig kun lyst til at læse videre, og var på den måde en kraftig motivation under læsningen.

Det eneste minus jeg kan komme i tanke om, er at bogen godt kan virke en anelse repetitiv. Der er nogle kerneværdier bag ordet hygge, som på naturlig vis, vil blive nævnt igen og igen. Jeg tænkte over det, men det var som sådan ikke noget der generede mig. Jeg havde alt for travlt med at hygge mig med bogen.

Jeg kan anbefale alle der elsker at hygge, at læse bogen. Det er sjovt at få sat ord på, hvordan vi som folkefærd har taget betegnelsen hygge til os, og skabt en livsstil omkring det. Faktisk har bogen kun givet mig lyst til at hygge endnu mere, så tror jeg vil gå ud og sætte vand over til te.


Denne bog indgår i min læseudfordring for 2017, under kategorien 'Varme', da fortællingen i den grad medfører følelsen af varme, glæde og hygge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar