torsdag den 12. oktober 2017

En stærkt vanedannende efterårs-beskæftigelse: Bullet Journaling

Jeg elsker at gå igang med nye kreative projekter, det er dog sjældent at jeg når så langt med dem. Jeg når ofte at blive utålmodighed, hvis jeg ikke lærer det hurtigt nok, eller jeg vælger at prioritere tiden på noget andet. Nu er jeg dog kommet igang med et nyt projekt, som jeg tror vil blive hængende et stykke tid, da jeg allerede er ret bidt af det. Måske siger ordet 'bullet journal' eller 'BuJo' dig noget, måske gør det ikke. For få måneder tilbage havde jeg aldrig hørt om fænomenet. Men stille og roligt, begyndte det at dukke op rundt omkring på blogge (bl.a. 'Min forestilling om hvad paradis er', 'Frk. Litteratur' og 'Anne-Mette Højbjerg'), i butikker, og på youtube-kanaler, jeg tilfældigt fik forvildet mig ind på. Det vakte min nysgerrighed, og jeg begyndte at søge på det, for at finde ud af hvad det gik ud på.

At gå i en fælde man selv har skabt:
Jeg kom frem til den konklusion, at et sådan projekt ville blive for tidskrævende for mig, og at jeg med stor sandsynlighed ville droppe det for hurtigt igen, til at jeg gad starte på det. Jeg kunne dog alligevel ikke lade være med, at præsentere det, for mig, nye begreb for en veninde en aften. Set i bakspejlet burde jeg have vidst hvad det ville medføre, men det virkede som et ganske uskyldigt emne at bringe på banen på den pågældende aften. Og rigtig nok. På uforklarlig vis, havde vi sammen, inden aftenen var omme, planlagt vores fremtidige strålende BuJo-karriere. 

For dem som stadig ikke har den ringeste idé om, hvad det går ud på: 
Konceptet er, at man, ud af en ganske simpel blank notesbog, danner sin egen kalender, som er 100% tilrettelagt efter ens eget personlige behov. På denne måde kan man holde styr på alle aftaler, lister, opgaver, noter og alt andet man kunne have lyst til at skrive ned. Med andre ord er dette en måde hvorpå man kan få en masse ting ud af hovedet, få struktureret sit liv, og dermed blive et lykkeligere menneske... (det sidste er nok mest min egen opfattelse af systemet).


Jagten på den perfekte notesbog:
Som de detalje-nørder vi er, var der behov for noget research for at finde en notesbog der levede op til alle kravene, som særligt gik på størrelse, papirtykkelse og så skulle den selvfølgelig være med prikker. Det var lettere sagt end gjort. De mest udbredte notesbøger at bruge som sin 'Bullet Journal' er Leuchtturm1917 eller en Moleskine bog, men man kan selvfølgelig bruge en hvilken som helst notesbog. Begge kan fås med prikker og kan købes i danske butikker. Men altså, skuffelsen var stor, da vi, totalt klar på at komme igang, kom ned for at se på dem, og fandt ud af hvor tynde siderne er i ovennævnte bøger. Alt andet ved bøgerne, er virkelig lækkert, men papirtykkelsen er bare virkelig vigtig for os begge. En grundig gennemsøgning på nettet efter notesbøger med prikker, som havde tykke sider, ledte os til en notesbog fra mærket Nuuna. En notesbog, som jeg er vildt glad for at vi ventede på!

Vanviddet kan begynde:
Så altså nu er vi igang. Jeg er virkelig bidt af det, og kan se, at det kun er så tidskrævende, som man selv ønsker det skal være. Det oprindelige koncept har intet med lækre tegninger, og overdådige skemaer at gøre, men for mig, er det noget af det jeg synes er sjovest at lave. Og det er jo det smukke ved en 'Bullet Journal'. Du kan gøre den til lige hvad du selv ønsker. Indtil videre består min Bullet Journal af nogle lister for bogen, lister for året, og måneds-specifikke lister og trackers (for september og oktober). Men i dette indlæg vil jeg egentlig bare vise jer, hvilke bog-relaterede sider jeg har i min Bullet Journal. Det skal siges, at de fleste er inspireret af andre folks design.







Så hermed er anbefalingen af 'Bullet Journal' givet videre. Det er en fantastisk efterårs-beskæftigelse :)

5 kommentarer:

  1. Sikke en fin BuJo du har fået lavet dig der! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er SÅ glad for den :)

      Slet
  2. Uh, hvor er den fin. Jeg så du havde læst Gormenghast, hvordan er den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den har jeg læst flere år tilbage. Jeg synes at den var virkelig god! Meget gennemarbejdet og stemningsfuld. Jeg har dog stadig ikke læst de næste bøger, men det må vel komme på et tidspunkt :)

      Slet
    2. Fedt, tak for svar! Jeg har lige købt en samlet illustreret udgave og glæder mig til at komme i gang med den :)

      Slet