lørdag den 30. september 2017

Ikke den slags pige af Lena Dunham

Forfatter: Lena Dunham
Titel: Ikke den slags pige
Orig. titel: Not that Kind of Girl
Forlag: C&K Forlag
Udgivet: 2014 (denne 2015)

316 sider








Baggrund for læsningen:
Jeg modtog denne bog til et bogblogger-arrangement jeg deltog i i sommers. Jeg kendte ikke til Lena Dunham, men Gitte fra The Bookworm's Closet, som jeg sad ved siden af, gav et lille hvin, da hun så at vi fik denne bog. Derfor blev jeg nødt til at spørge hvad der mon var med denne Lena Dunham, hvorved jeg fik den varmeste anbefaling på at se serien 'Girls'. Jeg gik ret hurtigt derefter igang med 'Girls', hvis hovedrolle spilles af Lena Dunham, foruden at Lena har skrevet manus, instrueret og er producer på serien. Serien er fantastisk! Så kort efter jeg var blevet færdig med samtlige sæsoner gav jeg mig i kast med bogen.

Kort resumé:
Lena Dunham fortæller, i korte essays, om hendes liv, om sex, om kærlighed, om veninder, om studie, om karriere, om frygt og om hvordan man overlever det hele, når man er inde i Lenas krop.

Evaluering:
Lena Dunham er en finurlig personlighed, hvorfor hendes bog også er en finurlig fortælling. Hun tager ikke altid, hvad man ville tænke er, den letteste vej, men får med stor humor og ironi fortalt anekdoter om hendes afveje og udfordringer i livet.

Anekdoterne er meget korte, og der bliver sprunget meget frem og tilbage i tiden. I starten af fortællingen forsøgte jeg at sætte anekdoterne op i kronologisk orden i hovedet, men måtte give op undervejs, da jeg ikke kunne få det til at passe. Jeg ville have ønsket, at Lena havde fortalt sin historie mere kronologisk og sammenhængende, istedet for de mange små anekdoter, som sommetider kom til at føles lidt for korte og uafsluttede. Når det er sagt, hyggede jeg mig med læsningen, som var både oprigtig komisk og til tider tragikomisk, men altid skarpsindig og velskrevet.

Jeg blev meget overrasket over hvor meget Lenas liv minder om Hannahs (hovedrollen i 'Girls'), og dette forvirrede mig til tider. Jeg havde hørt, at flere episoder fra 'Girls' var inspireret af Lenas eget liv, men jeg havde ikke gættet, at der var så mange sammentræf. Faktisk var der så mange, at jeg til sidst ikke rigtig kunne skelne Lena fra Hannah, og det forvirrede mig, når detaljer om Lenas forældre pludselig ikke stemte overens med Hannahs forældre (hvilket de jo heller ikke bør, da Hannah og hendes forældre er fiktive personligheder). 

Det er en morsom bog, som er hurtigt læst, men jeg vil anbefale at man enten venter med at se 'Girls' til bogen er læst, eller sørger for at der går en rum tid mellem man læser bogen og ser serien. Jeg ville selv have ønsket, at jeg havde ventet lidt med bogen, da serien er i så klar erindring, hvilket gav et unødvendigt forvirrende element.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar