3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (2)

The Stolen White Elephant
af Mark Twain
Penguin Little Black Classics
54 sider
*****

Denne bog indeholder 4 korte fortællinger om ekstraordinære dyr og uartige børn. Den længste fortælling er 'The Stolen White Elephant', som omhandler en godtroende mand, som har ansvar for at levere en hvid elefant fra Siam til England. I England forsvinder elefanten dog, og en række uduelige detektiver ansættes til at finde elefanten. Den stakkels godtroende mand bliver taget godt og grundigt ved næsen, i jagten efter elefanten. Jeg nød denne fortælling lige så lidt, som de resterende fortællinger i denne lille samling. Der er ingen tvivl om at fortællingerne skulle være morsomme, men jeg grinte desværre ikke.

Lot No. 249
af Arthur Conan Doyle
Penguin Little Black Classics
51 sider
*****

Denne bog indeholder fortællingen om Abercrombie Smith's oplevelse med underboen Bellingham på Oxford University, og dennes farlige interesse for oldegyptisk kultur, som er ved at ende grueligt galt. Smith får en anelse om, at Bellingham har magten over et ellers afdød og mumificeret individ. På trods af de få sider, formår denne bog at give en helstøbt fortælling, som jeg fandt aldeles underholdende. Hvis jeg ikke allerede var igang med Doyles fortællinger om Sherlock Holmes, ville denne bog bestemt have givet mig lysten til at begynde.

The Queen of Spades
af Alexander Pushkin
Penguin Little Black Classics
53 sider
*****

Denne korte novelle fortæller historien om Hermann, som under et kortspil i Moskva overhører beretningen om en gammel grevinde, der ligger inde med et sikkert trick til at vinde i kort. Hermann bliver besat af tanken om dette trick, og forleder mere end bare sig selv i forsøget på at få dette i hænde. Det er en aldeles fin fortælling, om hvor langt grådighed kan føre en almindelig mand, og at man altid kommer til at betale for sine synder.

Læs også anmeldelserne af 'The Beautifull Cassandra' af Jane Austen, 'A Simple Heart' af Gustave Flaubert og 'To Be Read at Dusk' af Charles Dickens under '3 korte anmeldelser af 3 korte bøger (1)' her.