tirsdag den 6. juni 2017

ABC-mordene af Agatha Christie

Forfatter: Agatha Christie
Titel: ABC-mordene
Orig. titel: The ABC Murders
Forlag: Rosenkilde & Bahnhof
Udgivelse: 1936 (2013)

255 sider







Baggrund for læsningen:
Jeg har efterhånden fået læst en håndfuld Agatha Christie-bøger, og synes som oftest, at de er ret hyggelige at læse ind imellem. De er altid rimelig hurtige at læse, og så har de en hyggelig nostalgi omkring sig. Da jeg var på biblioteket for noget tid siden, lånte jeg derfor denne med hjem.

Kort resumé:
Hercule Poirot har besøg af sin gode ven Hastings, da han modtager et anonymt brev, som fortæller om et kommende mord. Da der sker et mord på Mrs. Asher i byen Andover, forbinder de dette mord med brevet. Da der kort efter sker endnu et mord på Miss Barnard i Bexhill, begynder Poirot at ane en sammenhæng mellem disse mord, samt den alfabetiske kronologi. 

Evaluering:
Som altid var det meget hyggelig læsning, men samtidig var jeg ikke super fanget af fortællingen. Plottet var helt okay, og ikke specielt gennemskueligt, hvilket jo er en god ting, men jeg følte mig ikke så investeret i efterforskningen. Poirot lænede sig lidt for meget tilbage, og afventede situationen, og det var egentlig ikke så spændende at læse om.

Fortællingen var fortalt fra Hastings synspunkt, og lod dermed læserne udenfor Poirots tanker og fremgang i opklaringen. Og netop fremgangen var svær at spore, hvilket gjorde fortællingen lidt træg at komme igennem, på trods af det lette sprog, og de relativt få sider.

En helt okay bog til lidt let underholdning, men det var bestemt ikke den bedste Agatha Christie-krimi jeg har læst.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar