tirsdag den 30. maj 2017

Dronningen af Tearling af Erika Johansen

Forfatter: Erika Johansen
Titel: Dronningen af Tearling
Orig. titel: Queen of the Tearling
Serie: The Queen of the Tearling 1
Forlag: Biblioteksmedier
Udgivelse: 2015 (denne 2016)

Hørt som lydbog: 15 t. 32 m.

Oplæst af Karin Rørbech



Baggrund for læsningen:
'Dronningen af Tearling' gik sin sejrsgang på de danske bogblogge sidste år, så da jeg stødte på fortællingen på eReolen, og manglede noget at lytte til på mine køreture, startede jeg den op.

Kort resumé:
Da prinsesse Kelsey fylder 19 år, bliver hun hentet af dronningens livgarde, som sætter deres liv på spil, for at bringe Kelsey tilbage på tronen. Hun er vokset op i eksil, men skal nu udfylde hvervet som dronning af Tearling. Tearling er et land i moralsk opløsning, nærved styrtet i grus efter mange år, at være styret af hendes grådige onkel. Kelsey får travlt med at holde sig selv i live, samt Tearlings befolkning i sikkerhed fra den Røde Dronning af nabolandet Mortmesne, som er frygtet af alle.

Evaluering:
Det her var desværre ikke en fortælling for mig. Der var så mange dele af fortællingen, som slet ikke gav mening for mig, og dette overskyggede desværre resten af historien.

En af de ting jeg havde svært ved at slippe, var den tid, som fortællingen foregik i. En middelalderlig verden, krydret med lidt magi. Det har jeg slet ikke et problem med, hvis blot dette var alt. Men istedet for, at bibeholde en illusion om en tid, som fortællingen stemmer rigtig fint overens med, bliver det beskrevet, at denne tid åbenbart er en dystopisk fremtid, hvilket for mig ingen mening gav. Burde der ikke være rester fra en moderne tid, begreber fra en moderne tid, eller blot en lyst til at videreudvikle de gamle metoder der bruges, men som man må vide der findes andre løsninger på? Uden en dybere forklaring end det der bliver givet, kan jeg ikke se hvordan den beskrevne virkelig skulle være opstået.

En anden ting ved fortællingen, som gik mig meget på, er vores hovedrolleindehaver Kelsey. Hun bliver fremstillet som en god, retfærdig pige, med ben i næsen. Men det jeg ser er en fordomsfuld person, som tager drastiske valg, der sætter mange mennesker i fare, grundet hurtige indskydelser. Dette har jeg ofte set i andre bøger, men her synes jeg at personerne bliver klogere med tiden. Kelsey bliver ikke klogere, for hun bliver reddet hver gang, og nærmest rost for sine idiotiske valg.

Det sidste irritationsmoment er Kelseys opvækst. Hun er vokset op langt væk fra alting, opdraget af to værger. To værger, der fremstilles som personer der vil Kelsey og kongeriget det bedste. På trods af dette, har de opdraget tronarvingen, ved at undlade at fortælle hende vigtige dele af Tearlings historie, Tearlings værste fjender, og kontrakter mellem Tearling og Mortmesne. Jeg tror ikke, at de kunne have rustet hende dårligere til det hverv, hun skal til at indtage. Udover dette, hvordan kan det så være, at Kelsey fungerer så godt i menneskemængder og sociale interaktioner. Hvis jeg var vokset op uden at have set andre end to mennesker i hele mit liv, så tror jeg altså, at jeg ville have haft flere udfordringer med at interagere med mange forskellige mennesker. 

Det var en masse negativt om fortællingen, men den har helt sikkert også positive sider. Jeg kan se at der er et stort potentiale for en uddybning af universet, for at dykke dybere ned i Tearlings (og Mortmesne's) historie, og det kunne helt sikkert være spændende at læse om. Men når det er sagt, så tror jeg ikke, at jeg kommer til at læse videre i denne serie. Der er rigtig mange positive anbefalinger rundt omkring på nettet af denne bog, så jeg ved, at der er mange, som har kunne se helt andre kvaliteter, end jeg har kunne. Så lad dig ikke afskrække af min anmeldelse, vi er alle forskellige, og jeg må nok bare indse, at denne bog ikke var for mig.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar