tirsdag den 23. maj 2017

Biblioteksbøger på godt og ondt

Hele mit liv igennem har jeg gjort brug af biblioteket. Så snart jeg lærte at læse, kan jeg huske at have brugt meget tid på at gå og kigge hylderne igennem, først på skolebiblioteket og senere folkebiblioteket. De seneste år har jeg ikke benyttet biblioteket så aktivt, som i mine yngre år, men jeg ser stadig en masse fordele ved at låne bøger. Der er selvfølgelig altid nogle bøger man bare må eje, men tit og ofte er det fint med mig, at aflevere bøgerne tilbage, så de ikke skal stå og fylde på mine hylder. Dette gælder alle de bøger, som jeg ved jeg aldrig vil få læst igen. Hvis jeg støder på en bog fra biblioteket, som jeg gerne en dag vil genlæse, så kan jeg godt finde på at købe den.


For noget tid siden, da jeg besøgte min mor, gik vi igennem nogle af hendes bøger, og en hel del af dem var gamle kasserede biblioteksbøger. Jeg lånte en af dem med hjem, som jeg længe gerne har ville genlæse, og da jeg bladrede gennem den, blev jeg altså lidt nostalgisk, for se hvad er gemte sig på sidste side:

(beklager det meget grynede billede)

Nu er jeg så gammel, at jeg fra min barndom kan huske dette forældede system, som egentlig også var rigtig hyggeligt. Ikke noget med at bippe bøgerne selv, nej, her blev der stemplet afleveringsdato på den lille hvide slip og så opbevarede bibliotekaren kartotekskortet, som sad i den lille brune lomme, indtil bogen blev leveret tilbage. Da jeg selv begyndte at låne bøger, mener jeg dog, at de havde fået indført scanningssystemet, men jeg kan huske dette system, fra da jeg var med min mor på biblioteket.

Visse ting har ændret sig siden da, men i bund og grund synes jeg biblioteketer er, som de altid har været. Min brug af dem har altid været en form for pusterum, hvor jeg ikke skulle tale med nogen, men bare fordybe mig i de mange bogrygge, hvilket der er lige så stor mulighed for på nutidens biblioteker, som der var på datidens.

Jeg har tidligere købt rigtig mange gamle biblioteksbøger, men har samtidig altid haft smag for nye, lækre bøger, som utallige mennesker ikke har læst og bladret i. For der er ingen tvivl om, at kasserede biblioteksbøger ofte er lidt medtagede og sommetider gemmer på ubehagelige overraskelser,

som f.eks. i form af udefinerbare pletter:


hårdhændet slitage:


eller bare de yderst brune sider:


Lige så sart som jeg har været med mine splinternye bøger, lige så overbærende har jeg været med gamle biblioteksbøger. For alle de små fejl fortæller en historie, og ja, den historie med pletterne har jeg nok ikke lyst til at høre, men jeg har som sådan ikke noget imod, at bøgerne ikke er i perfekt stand. Dog må jeg se i øjnene, at jeg idag i højere grad køber bøger fra ny af, og hvis jeg falder over brugte bøger, går jeg efter bøger i pænere stand. Men så længe det er bøger jeg låner, har jeg ikke det mindste imod, at de er medtagede, for det kan også have sin charme. Og så er de nok også lettere at give slip på igen.

Biblioteker vil altid have en særlig plads i mit hjerte, både fordi jeg har brugt mange timer der, men også fordi der er en helt særlig stemning sådan et sted, hvor så mange fantastiske historier er samlet på et sted.

Hvordan er jeres forhold til biblioteker?



8 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER biblioteker! Det var nærmest mit andet hjem, da jeg var barn. Åh, hvor kunne jeg bruge lang tid der... og ikke mindst slæbe overfyldte plastikposer derfra ;-)

    Jeg bliver også helt nostalgisk, når jeg ser registreringskortet. Det havde altså sin charme, selvom nutidens forhold er noget lettere at administrere.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tilbragte også mange timer på biblioteket, som barn, og fandt en bunke bøger hver gang :) Det er gode minder :)

      Slet
  2. Jeg elsker også biblioteket. Jeg har tilbragt SÅ mange timer der, men jeg må med skam erkende at jeg kommer der meget lidt i dag. Især efter at mine fysiske bøger altid er anmelderbøger, og mine lydbøger streames fra Storytel.
    Alligevel håber jeg altid at biblioteket vil bestå, hvilket er dobbeltmoralsk, når jeg ikke selv bruger det mere ... :-/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger heller ikke den tid på biblioteker, som jeg gjorde en gang. Og det er temmelig sjældent idag, at jeg ikke bare henter én bestemt bog, som jeg specifikt var på udkig efter. Førhen gik jeg rundt og kiggede, og brugte flere timer på, at finde de bøger jeg ville låne med hjem :)

      Slet
  3. Sikke et skønt indlæg! Jeg elsker bibliotekerne, og jeg har lige som dig altid benyttet mig af dem. De har været mit sikreste og skønneste fristed. I dag bruger jeg også meget biblioteket til at låne bøger både til mig selv, men også min datter. Tror snart at vi har endevendt børneafdelingen flere gange ;-) Jeg er dog ikke så god til alt alt for gamle bøger, da jeg kan lugte og nærmest smage dem flere timer efter, at jeg har holdt dem i hånden, så dem prøver jeg at undgå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja de gamle bøger får en helt særlig duft, som ikke altid er så rar :)

      Slet
  4. Åh, jeg ville ønske, at jeg brugte bibliotekerne meget mere, end jeg gør. For tiden bliver de kun besøgt, hvis jeg skal bruge litteratur til studiet, og det er bare rigtig ærgerligt - for der er så mange fordele ved biblioteket, og herunder er hyggen ret højt oppe på listen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg ville også ønske at jeg kom mere afsted, men når man altid har ulæste bøger på reolen, så bliver det ikke til så ofte..

      Slet