søndag den 16. april 2017

Mærket for livet af Emelie Schepp

Forfatter: Emelie Schepp
Titel: Mærket for livet
Serie: Jana Berzelius #1
Orig. titel: Märkat för livet
Forlag: Politikens Forlag
Udgivelse: 2013 (denne 2014)







Baggrund for læsningen:
Jeg var til et blogger-event for nyligt, med fokus på krimi-genren. I denne forbindelse fik jeg nogle krimier med hjem, herunder 'Mærket for livet'. Jeg havde ikke hørt om Emelie Schepp før, men bogen har fået gode anmeldelser, og Emelie Schepp har fået prisen 'Årets svenske krimiforfatter 2016'. Så da jeg stadig var i krimi-humør efter at have læst 'Hvidt snit', gik jeg igang med denne.

Kort resumé:
Jana Berzelius er politianklager, og kommer til at lede efterforskningen i mordet på en afdelingschef i udlændingestyrelsen. Snart følger flere mærkværdige hændelser i kølvandet på mordet, og noget tyder på, at et barn er indblandet i forbrydelsen. Jana begynder at få anelser om, at sagen trækker tråde til hendes egen fortrængte fortid, og opklaringen kommer til at betyde mere for hende end nogensinde.

Evaluering:
Denne fortælling fangede mig fra første side, og holdt mig fanget igennem hele fortællingen. Fortællingen både rystede og skræmte mig, ved sin balanceren mellem rå menneskelig ondskab og nutidige relevans, med sin fokus på flygtninge.

Jana Berzelius er kølig og afmålt, og hendes personlighed er så markant anderledes end de sædvanlige hovedrolle-indehavere i de krimier jeg før har læst, at jeg straks bliver nysgerrig efter at vide mere. Hvordan bliver man så distanceret, så social akavet, så kold? Man får nogle af svarene i bogen, men jeg er sikker på, at man bliver endnu klogere på Janas personlighed i de næste bøger. Herudover er der en række finurlige personligheder, som bestemt er troværdige. Herunder er Mia Bolander og Henrik Levin, et kriminalkommisær-makkerpar, nævneværdige. Henrik Levin, en familiefar, som har svært ved at stå ved sin ret overfor sin kone, og Mia Bolander, som befinder sig i en økonomisk krise, og bestemt ikke forstår at bedre sin egen situation.  Generelt synes jeg, at forfatteren har skabt et meget troværdigt og mangfoldigt persongalleri, uden at vade rundt i for mange klichéer.

Handlingen er spændende og interessant, og er bygget om omkring to spor, efterforskningen af mordet, samt Janas personlige efterforskning af sin fortid, som kører sideløbende men med mange sammenfald. Jeg har det lidt stramt med, når hovedrolle-indehaveren kører lidt for meget solo i efterforskninger, og jeg synes, at Janas egen efterforskning tog lidt overhånd til slut, hvilket, efter min mening, æder lidt af troværdigheden for fortællingen.

Men alt i alt, synes jeg, at det var en super god bog, og jeg glæder mig virkelig meget til at læse den næste bog i serien, som jeg, heldig som jeg er, fik sammen med denne.


2 kommentarer:

  1. Det lyder som en meget (u)hyggelig og spændende krimi ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt også. Det kan varmt anbefales :)

      Slet