lørdag den 25. marts 2017

Berømte Dødsfald af Helleberg og Thomsen

Forfatter: Maria Helleberg og Jørgen Lange Thomsen
Titel: Berømte dødsfald
Forlag: FADL's Forlag
Udgivelse: 2016

285 sider







Baggrund for læsningen:
Da jeg, i november, var til Bogforum med min søster, hørte vi et interview med retsmediciner Jørgen Lange Thomsen, hvor han fortalte om bogen 'Berømte dødsfald'. Jeg har før mødt Jørgen Lange Thomsen under min studietid, og har den dybeste respekt for hans arbejde. Min interesse for bogen blev straks vakt under interviewet, og blev kun større af, at se hvor flot bogen var udformet. Bogen kom selvfølgelig med hjem, som en for tidlig julegave fra min søster.

Kort resumé:
Hvert kapitel omhandler en historisk person, hvoraf den tidligste er Alexander den store, og den seneste er Tove Ditlevsen. Ydermere er hvert kapitel inddelt i to dele; én del hvor historikeren Maria Helleberg fortæller om den historiske persons liv, samt myterne for deres død, og én del hvor retsmediciner Jørgen Lange Thomsen ser på døden fra et retsmedicinsk udgangspunkt og prøver at nærme sig den reelle dødsårsag. 

Evaluering:
Jeg har altid været glad for bøger, som kunne give et letfordøjeligt historisk indblik i spændende personligheder eller begivenheder. Herudover er jeg meget interesseret i kroppen og hvorledes forskellige sygdomme og andet påvirker denne, hvilket taler ind til min baggrund som biomediciner. Så med den baggrund, er konceptet for denne bog, for mig, lige i skabet. 

Nu har jeg så læst bogen og hvad synes jeg så? Jeg synes, at det lykkedes godt hen af vejen, at leve op til de forventninger jeg havde til den. Der var flere kapitler hvor Helleberg kom godt omkring den historiske personlighed, og Thomsen gav nogle interessante bud på dødsårsag. Dog var der også flere kapitler, som på den ene eller anden måde stak lidt af. Dette kom til udtryk på følgende måder:

  • Helleberg havde nogle enkelte kapitler, som blev unødigt kringlede og lidt svære at følge.
  • Thomsen havde en del kapitler, hvor der var lidt for mange gentagelser af det, Helleberg lige havde fortalt, og hvor myten om sygdomshistorien fyldte mere end hans reelle bud på virkeligheden
  • Der var kapitler hvor Helleberg og Thomsen direkte modsagde hinanden (herunder kapitlet om Marie Antoinette, hvor Helleberg fortæller om hende, som en dronning der har fået et usandt rygte, mens Thomsen beskriver hende, som en dronning der lever op til rygtet) 

Det virkede ofte til, at de to dele af hvert kapitel ikke var afstemt i forhold til hinanden, hvilket jeg synes er en stor fejl. Idet man har valgt at lave en bog med to forskellige forfattere, som giver deres input fra hver deres professionelle viden, hvilket jeg synes er en fantastisk idé, så skylder man fortællingen, at få de to meget forskellige dele til at hænge sammen. Og med de mange gentagelser, så er det ikke min fornemmelse, at det er her tiden er lagt. Måske har de ikke engang læst hinandens del, før bogen blev samlet?

Jeg kunne virkelig godt lide at læse om de historiske personer man har valgt at beskrive i denne bog, dog kan det godt undre mig lidt, at man også har valgt folk som er blevet myrdet eller har begået selvmord. Det der gør, at denne bog skiller sig ud, fra så mange andre historiske værker, er jo netop, at der er en retsmedicinsk vurdering med, som be- eller afkræfter de forskellige myter der er omkring de historiske personers død. Men hvis der ikke er en myte forbundet med dødsfaldet, og historiebøgerne fortæller direkte hvad årsagen er (herunder mord eller selvmord), så kan jeg ikke helt se værdien i en retsmedicinsk udtalelse, der jo ikke kan gøre andet end bekræfte hvad man allerede vidste.

Så alt i alt var der en del i denne bog, som jeg føler kunne være blevet eksekveret bedre, så bogen ville føles mere gennemført. Trods dette, nød jeg virkelig at læse bogen. Denne måde at sætte en bog op på er virkelig interessant og taler på alle måder til mig. Mere af det, tak!





2 kommentarer:

  1. Det var virkelig en interessant, og ikke mindst brugbar, anmeldelse! Jeg kan virkelig følge dig i irritationen over uoverensstemmelserne. Man må altså følge sit koncept til dørs - især når det er så interessant et koncept som dette. Ærgerligt, det så skal falde på udførslen.

    http://litcomprime.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for, at du synes :) Ja, det er så ærgerligt, når det kunne være så godt. Men et virkeligt spændende koncept, og på trods af manglerne, også en interessant bog :)

      Slet