fredag den 13. januar 2017

Læsemål 2017

Vi er trådt ind i et nyt år, og det er tid til at sætte sig nogle læsemål. Personligt nyder jeg at have læsemål, som jeg kan følge op på i løbet af året, men jeg ved også, at de ikke skal være for krævende, for så erstattes glæden ved målene til dårlig samvittighed over, at jeg ikke når dem. Og det er der ikke meget sjov ved. Så derfor forsøger jeg hvert år, at finde nogle rimelig enkle mål, som jeg tror på, vil være hyggelige hele året igennem.


Sidste år forsøgte jeg med med en bogbingo-plade, som jeg synes var ret sjov. Samtidig var emnerne ret så overkommelige. Dog glemte jeg den lidt i løbet af året, og udfordrede ikke min læsning på baggrund af den, men fik nærmere det jeg læste til at passe ind i kategorierne efterfølgende. Og det var egentlig ikke min oprindelige plan. Så jeg har lagt hovedet i blød for at kunne finde en udfordring der ville passe mig godt i 2017.

Der er to mål, som er gået igen i de sidste par år, og som også vil være mine mål for i år, nemlig:
  • At læse flere bøger end jeg gjorde sidste år, hvor jeg kun nåede op på 28 bøger.
  • At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen, som er på 45 bøger.
Som den 'sjove' udfordring, har jeg valgt at tage en gammel udfordring op fra 2012, fra den daværende blog 'Bogklubben mener'. Det var før jeg fik min egen blog, men jeg deltog i denne udfordring, og kan huske at jeg synes den var ret sjov. Det går ud på at læse 12 bøger, som på den ene eller anden måde falder indenfor de 12 emne-ord. Her kan det både være handling eller titel, som refererer til ordet. Jeg har ændret på enkelte af de daværende kategorier, og tilføjet nogle ekstra, så der nu er 15 kategorier. De lyder som følgende:

Hovedstæder - Politik - 2017
Natur - Vejret - Farver
Livsfaser - Frihed - Tid
Universet - Mode - Varme
Videnskab - Rejse - Kaos

Udover læsemål, så har jeg også nogle ønsker for 2017. Jeg vil gerne blive bedre til at deltage i flere af de litterære begivenheder der foregår rundt omkring i byen. Jeg ved at Politikens Boghal og Hovedbiblioteket er vært for en del, så det er bare med at holde øje. Herudover har jeg et ønske om, at mit læseflow kommer til at gå bedre i år. Her taler jeg ikke kun om antallet af læste bøger, men også at jeg ikke kommer ind i så mange perioder hvor læselysten ikke er der. Jeg er allerede kommet godt fra start her i det nye år, hvor jeg til gengæld også har haft nogle fridage, som bestemt har boostet min læselyst.

6 kommentarer:

  1. Sådan havde jeg det også med bogbingopladen, og året efter min "Popsugar-challenge". Jeg fik bøgerne til at passe ind, men der var dog et par stykker der røg ned pga. udfordringen, så det er jo godt.
    Jeg prøver igen i år, men når jeg det ikke, slår jeg ikke mig selv i hovedet.
    Det vigtigste er jo at man læser af lyst, og det man godt kan lide. Livet er for kort til dårlige bøger. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er vigtigt, at man stadig har det sjovt med det :)

      Slet
  2. Den var sjov, den med de 15 kategorier. Den kunne jeg måske godt finde på et tage til mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, gør endelig det. Det ville være sjovt at følge med i, hvordan du får løst den gennem året :)

      Slet
    2. Men jeg tænker at jeg ville ende i den der med at få det jeg har læst til at passe i kategorierne efterfølgende. Jeg har vist allerede sat rigeligt med regler op for min læsning som det er :D

      Slet
    3. Åh ja, den frygter jeg også at havne i. Håber dog, at jeg kan få lidt sjov ud af det alligevel :)

      Slet