tirsdag den 3. januar 2017

Året der gik-statistik 2016

Endnu et år er gået, og det er blevet tid til at opsummere hvordan 2016 gik på det boglige plan. Der er ingen tvivl om, at læsetiden har lidt gennem dette år. Jeg har været ramt af flere læsetørker, hvor motivationen simpelthen ikke har været der, og så har jeg haft en flytning, som har medført en lang rejsetid til arbejde, hvilket har skåret gevaldigt ned på antal fritimer. Dette kommer også til udtryk i antallet af læste bøger for 2016, som ikke er prangende.



Statistik fra året der gik på bloggen:

Top 3 over de bedste bøger jeg læste:
  • Stardust af Neil Gaiman -  En fortryllende fortælling om Tristran Thorn, som rejser ud på sit livs rejse, hvor han ikke bare finder sig selv, men også finder sin vej i livet.
  • Forbudt Kærlighed af Ai Mi - En fantastisk kærlighedshistorie under kulturrevolutionen i Kina. Hvis ikke for kærligheden, så læs den for at få indsigt i en unik tid i Kina.
  • Jane Eyre af Charlotte Brontë - En storladen fortælling om storhed, kærlighed, sorg, fald, men mest af alt om et smukt menneske kaldet Jane Eyre.

Top 3 over de bøger der skuffede mig mest:
  • Valkyrierne af Paulo Coelho - En rejse gennem Mojave-ørkenen, et vaklende ægteskab og en søgen efter magi, var essensen i denne bog, som for mig, faldt fuldstændig til jorden.
  • Rejsen over stepperne af Jean M. Auel - Jeg havde håbet på et comeback i denne serie, men fik i stedet en lang kedelig rejse, alt for mange gentagelser og en fejlfri hovedperson, der begynder at miste troværdigheden.
  • Den lukkede bog af Jette A. Kaarsbøl - En kvinde, som i 1800-tallets København forholder sig passiv til alle hendes valg i livet, og ender som en bittert menneske, som er vred på livet. Jeg ville gerne holde af denne bog, men det kunne jeg ikke. Jeg blev nærmere lidt nedtrykt af den.


Bogudfordringen 2016:
Jeg satte mig to enkle mål for 2016, samt hoppede med på en tema-udfordring i form af en bogbingoplade. De mål lød, som følgende:
  • At læse flere bøger end 2015, hvor jeg nåede op på 34 bøger.
  • At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen, som i starten af 2016 var 52 ulæste bøger. 
Det lykkedes mig ikke at læse flere bøger i 2016 end i 2015. Som jeg nævnte tidligere i indlægget, har læseflowet ikke været så godt i 2016, og jeg nåede kun op på 28 bøger. På Goodreads havde jeg sat et mål på 40 bøger, hvilket jeg selvfølgelig heller ikke nåede, dog valgte jeg her, at tælle de tegneserier med, som jeg havde læst, hvilket fik mig op på 35.

Derimod lykkedes det mig, at mindske antallet af ulæste bøger på reolen, da jeg nu har 45 ulæste bøger på min reol. Det er ikke en voldsom ændring, men det er dog en reducering.

I forhold til min bogbingo-plade er resultatet okay. Jeg fik udfyldt 23 felter ud af de 25, hvilket jeg er godt tilfreds med. Jeg rokerede dog lidt rundt på titlerne her til slut, for at få det til at passe, hvilket næppe er meningen med pladen, og hvilket da også tog lidt af glæden af det. Resultatet var følgende:


fra www.retreatbyrandomhouse.ca. 

Litterære oplevelser:
Af litterære oplevelser i 2016 deltog jeg i Copenhagen Crime i juni måned og i Bogforum i november måned, som begge var super gode oplevelser. Desværre måtte jeg melde fra til de to årlige Deweys readathon, samt Bogbloggertræf i Aalborg. Det håber jeg, der bliver mere tid til i det nye år. 2016 var også året hvor jeg pakkede alle mine bøger ned og sagde farvel til Kalundborg og goddag til København. En beslutning jeg er meget glad for, og som jeg tror vil hjælpe mig til at få mange flere dejlige litterære oplevelser.

________________________________________

Alt i alt synes jeg 2016 har været et dejligt år, det har dog ikke været det bedste læseår. Jeg har ikke fået læst særlig mange bøger og har heller ikke haft det store overskud til litterære begivenheder. Det er selvfølgelig grundet, at der har været andre ting, som har fyldt meget i løbet af året, og jeg håber at jeg finder en bedre balance mellem disse ting i 2017.


Der skal lyde en stor tak til alle jer læsere, som følger bloggen. Det er skønt at se, at der er nogle som følger med, og dette er bestemt med til at gøre glæden ved at blogge endnu større.

RIGTIG GODT NYTÅR TIL JER ALLE!


4 kommentarer:

  1. Stardust er helt sikkert en dejlig bog - nok den af hans bøger, jeg bedst kan lide :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk den eneste bog jeg har læst af ham, har ofte tænkt at jeg burde læse flere bøger af ham, men for nu er 'Stardust' nok :)

      Slet
  2. Rigtig dejligt nytår til dig, Sidsel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, og i lige måde :)

      Slet