lørdag den 10. december 2016

Julelæsning


Jeg elsker tanken om sæsonlæsning, og forsøger altid at hoppe med på bølgen, når den står på sommer-, halloween- eller vinterlæsning. Der er så mange bøger, som egner sig særligt godt til, at blive læst på særlige tidspunkter af året, men jeg må nok indrømme, at min læsning oftest ender mere tilfældigt end som så. Jeg når sjældent at færdiggøre de sæson-betonede læse-oplevelser, før en ny sæson er slået igang. Men når vi rammer juletid, er det noget andet. Der er et hav af dejlige julefortællinger, og mange af dem er temmelig korte. Jeg har de sidste par år læst 'A Christmas Carol', fordi den får mig i sådan et herligt julehumør. Sidste år læste jeg også 'The Nutcracker' hvilket var et dejligt gensyn med en fortælling jeg altid har forbundet med jul. I år står julelæsningen på 'Troldeliv - Julekalenderbogen', som jeg købte på dette års bogforum. Der er et kapitel til hver dag (fra d. 30. nov. til d. 25. dec.), og det er en type bog, som jeg aldrig bliver for gammel til, eller bliver træt af. Jeg har flere af denne slags bøger, og jeg synes simpelthen det er skønt, at læse et kapitel hver dag. Udover denne, skal jeg have læst endnu en fortælling i min 'A Christmas Carol - and other christmas stories' af Charles Dickens. Jeg tror det bliver 'The Chimes'.

Hvad læser I i denne juletid?

8 kommentarer:

  1. Det er så hyggeligt med julebøger! Jeg er i gang med 'Christmasaurus', der handler om en dreng, der ønsker sig en dinosaur i julegave (og da jeg elsker dinosaurer, så er bogen indtil videre helt fantastisk :D).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Den er bare så fin den udgave af A Christmas Carol, og hvor fint at der er flere julehistorier i den. Jeg har nemlig kigget på den et par gange, og spekuleret i om den skal med hjem til min hylde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er super fin, og indeholder virkelig mange fortællinger, men jeg har endnu kun læst 'A Christmas Carol' :)

      Slet
  3. hmm, Alva er slet ikke særlig interesseret i Troldeliv endnu. Hun vil hellere læse Bamses pruttebog (med lyde) eller Kalle Kanin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja det kunne jeg lige forestille mig :)

      Slet
  4. Åh, jeg elsker også 'The Nutcracker'. Tror desværre ikke jeg får tid til at genlæse den i år. Til gengæld kan man jo altid klemme en genlæsning af 'A Christmas Carol' ind!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er heldigvis en kort fortælling, som bestemt fortjener en genlæsning op til jul :)

      Slet