tirsdag den 20. december 2016

Jane Eyre af Charlotte Brontë

Forfatter: Charlotte Brontë
Titel: Jane Eyre
Forlag: Penguin
Udgave: Penguin Clothbound Classics
Udgivelse: 1847 (denne 2008)

521 sider







Baggrund for læsningen:
Siden jeg så BBC's filmatisering af 'Jane Eyre', har jeg elsket fortællingen. Jeg fik straks efter, mit nye ebkendstskab, en stor lyst til at læse bogen, hvorfor jeg bestilte denne smukke udgave hjem af bogen fra Penguin. Den kom op at stå på min reol, og så var det som om, at jeg aldrig rigtig nåede til den. Jeg blev dog hjulpet igang, idet jeg har fået en lang køretur til arbejde hver dag, og fandt fortællingen som lydbog på Librivox. Så jeg har hørt størstedelen af bogen, som lydbog på vej til arbejde, og læst ganske lidt af den.

Kort resumé:
Da Jane Eyre mister sine forældre, som spæd, tager nogle slægtninge hende til sig. Her oplever hun dog ikke andet end kulde og bliver, som ung pige, sendt væk til en velgørenhedskole. Her er hun som elev, og senere som lærer, indtil hun fylder atten, og søger væk som guvernante. Hun får en stilling hos Thornfield, hvor hun skal agere guvernante for Mr. Rochesters myndling Adele. På Thornfield møder hun varme og kærlighed, som hun aldrig har oplevet før, og føler sig snart knyttet til stedet og dets beboere. Der foregår dog mystiske ting på Thornfield, og da sandheden kommer frem, tvinger det Jane til at træffe nogle svære valg.

Evaluering:
Lige så meget som jeg holdt af filmatiseringen, lige så meget holder jeg af bogen. Det er en grandiøs fortælling, om storhed og fald, om kærlighed og ulykkelighed, om venskab og ensomhed. Den er skrevet let og forståelig, på trods af dens mange år på bagen, men formår alligevel at trække dybe spor efter sig, med dens medrivende fortælling og personligheder.

Fortællingen er spændende, med mange begivenheder, og endda et stor overraskelsesmoment, man kan måske endda gå så langt, som til at kalde det et plot-twist. I forhold til den tid bogen er skrevet i, synes jeg, at der er temmelig meget fart over feltet, og jeg kedede mig ikke et øjeblik, mens jeg var igang med den

Jane Eyre er uden tvivl en af de bedste hovedpersoner, jeg længe har læst om. Da hun forlader skolen, har hun ingen familie, som vil kendes ved hende, eller venner, som vil savne hende. Hun kunne være blevet på skolen, som lærerinde, i trygge rammer, men ønsker et andet liv. Hun søger væk, og skaber dermed sin egen lykke, istedet for at lade stå til, i en hverdag hun ikke selv har valgt. På denne måde tager hun flere valg, som formentlig ikke er særlig typiske for den tid, fortællingen er skrevet i, og det gør hende altså til en virkelig cool personlighed. Derudover er hun uselvisk, kærlig og intelligent. Mr. Rochester derimod, er en svær nød at knække, man aner dog hans blide sind, bag ironien og den hårde facade. Jeg er sikker på, at Jane Eyre lurer ham så snart hun møder ham første gang, men for mig, var det en anelse sværere at finde ud af, om han virkelig var en person man ville kunne lide. Han vinder, uden tvivl, ved nærmere bekendtskab.

Som skrevet tidligere, hørte jeg størstedelen af fortællingen, som lydbog, oplæst af Elizabeth Klett. Det er den første lydbog jeg har hørt, siden jeg var barn, og det fungerede faktisk rigtig godt. Udover, at jeg fik udnyttet nogle lange køreture, så synes jeg at oplæseren var utrolig behagelig, at lytte til, omend jeg ikke var så vild med hendes imitation af Mr. Rochester. Men jeg skal klart høre flere lydbøger, og gerne med samme oplæser.

Men altså, 'Jane Eyre'  er en fantastisk god bog, jeg var vild med den! Hvis man kender til fortællingen og kan lide den, så vil bogen bestemt ikke skuffe, og jeg kan roligt anbefale andre at læse den, hvis man, som udgangspunkt, kan lide litteratur af lidt ældre dato.




Bogen indgår i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A book by a female author'.

4 kommentarer:

  1. Den er bare så god! Og TV-serien gør den ære.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det mener jeg virkelig også, at den gør :)

      Slet
  2. Jeg har længe gerne ville læse den, og har den faktisk stående i samme udgave som din ;) den er så pæn :) så måske den skulle læses i år :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skulle du gøre, det er sådan en dejlig fortælling :)

      Slet