tirsdag den 18. oktober 2016

Snørede fødder af Pang-Mei Chang

Forfatter: Pang-Mei Chang
Titel: Snørede fødder
Orig. titel: Bound feet & Western Dress
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivelse: 1996 (denne 2002)

196 sider








Baggrund for læsningen:
'Snørede fødder' var en af de bøger jeg havde med til Kina. Jeg havde fået bogen anbefalet af min søster, og jeg synes det passede meget godt med lidt litteratur om Kina til turen. 

Kort resumé:
Pang-Mei er født og opvokset i USA, men har rødder i Kina. Gennem fortællinger fra hendes bedstefars søster Yu-i, giver hun læseren et indblik i en kvindes liv i Kina op igennem 1900-tallet. Yu-i ender, som ung pige, i et ulykkeligt ægteskab, som ender ud i en skilsmisse, usædvanligt for tiden hun lever i. Dette får konsekvenser for Yu-i's liv, dog åbnes der også muligheder for hende, og hun formår, at gribe de chancer der opstår.

Evaluering:
Det var en forholdsvis kort bog, bygget op omkring Pang-Mei og Yu-i's møder, hvor Yu-i fortæller sin historie. Det er helt bestemt en interessant del af Kinas historie der portrætteres, da Yu-i oplever en overgangsperiode i Kina, hvor der så småt begynder at blive brudt med gamle traditioner, herunder snørede fødder. 

Jeg synes det var en spændende og interessant fortælling, som særligt sætter fokus på kvindesynet i Kina først i 1900-tallet. Kina har en så særpræget historie, med så mange traditioner og skikke, at jeg føler man kan blive ved med, at lære nyt om denne tid. Bogen giver et meget detaljeret indblik i forventningerne til ægteskab og samliv, samt forholdet til svigerforældre, hvilket virkelig var overraskende for mig. Man kan vist kun være glad for, at man ikke lever i den tid mere.

Gennem Yu-i's liv,  opholder hun sig både i England, Tyskland og Frankrig, udover Kina, hvor forskellige historiske begivenheder sammenholdes med Yu-i's beretning. Yderligere har Yu-i's ægtemand, samt flere af hendes brødre, sat sig spor historien, hvilket gør, at Yu-i's beretning sommetider føles som en form for insider-viden. 

Udover Yu-i's fortælling, er der sideløbende korte stykker hvor Pang-Mei beskriver brudstykker af sit eget liv, samt betragtninger omkring Yu-i's liv. Pang-Mei beskriver blandt andet det, at føle sig fanget mellem to kulturer, uden at vide hvilken en man hører til. En debat, som stadig er meget relevant i verden idag. På trods af, at jeg syntes der var nogle meget interessante betragtninger, fyldte de så lidt af den samlede fortælling, og der blev aldrig rigtig sat en krølle på dem, hvorfor denne del af bogen kom til at føles lidt ukomplet og usammenhængende. Det var uden tvivl Yu-i's del af fortællingen, som var det mest interessante stof i fortællingen. 

Jeg synes overordnet, at det var en god bog, som både gav mig et godt indblik i et stykke kinesisk historie, samt gav mig noget let-læselig underholdning. 





Billedet er taget med 'Den forbudte by' i Beijing i baggrunden.

5 kommentarer:

  1. Har du læst "maleren fra shanghai" ?
    Den kan stærkt anbefales !

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den har jeg ikke læst, men lånte den i forbindelse med rejsen, da jeg fik den anbefalet af Bach's bøger :) Men den var lidt fyldig, så tog den ikke med, men den skal da bestemt læses :)

      Slet
  2. Er fotoet fra Den forbudte By? Det er mange mange år siden jeg læste Snørede fødder, men den fortjener da snart en genlæsning. Jo mere jeg læser om Kina og deres meget anderledes kultur og de store omvæltninger de har oplevet, jo mere får jeg lyst til at vide om landet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, læste så lige det med kursiv under stjerne ;) Hænger Maos billede stadig over indgangen til Den Forbudte By eller er det blevet fjernet?

      Slet
    2. Jeg lagde ikke mærke til et billede af Mao ved indgangen... det må næsten være fjernet. Men hov, der var noget renovering igang ved den første bygning, så måske man bare ikke kunne se det...

      Slet