torsdag den 6. oktober 2016

Liebster Award 2016 - En føljeton - del 2

Idet jeg er blevet nomineret af tre forskellige bloggere til Liebster Award, har jeg valgt at dele indlægget op i tre dele. Du kan læse første del her, hvor jeg svarede på Inges 11 spørgsmål.

I dette andet indlæg vil jeg besvare Amalies 11 spørgsmål fra 'Adventures of a Booknerd'. Der er enkelte spørgsmål, som er sammenfaldende med spørgsmål jeg svarede på i forrige indlæg, så her vil i få en genganger af et svar.


1. Hvofor startede du din bogblog?
(Dette svar overlapper lidt med svar 1 i det første indlæg) 
Jeg begyndte at blogge for nogle år tilbage, idet min søster havde opstartet en hverdagsblog, samt en bogblog, hvilket vakte min interesse for mediet. Jeg har altid holdt opsyn med hvad jeg læste, har ratet mine læseoplevelser, og har nydt at holde styr på læselister. Efter min søster åbnede mine øjne for blogverdenen, indså jeg, at det var den ultimative måde, at holde styr på mine læseoplevelser, samtidig med, at andre kunne følge med. Dette var årsagen til, at jeg startede min blog. Det er først efterfølgende, at jeg har opdaget det sociale aspekt der er i bloggerverdenen, hvilket bestemt er en af faktorerne, som har gjort at jeg fortsatte.

2. Tager du selv billeder til din blog?
Ja, jeg tager alle mine billeder til bloggen selv. I starten tog jeg ikke billeder af bøger til mine anmeldelser, men brugte cover-billedet fra Saxos hjemmeside. Jeg fandt dog hurtigt ud af, hvor meget jeg selv holdt af, når bloggere selv tog billeder, hvilket gjorde at jeg også begyndte at tage mine egne. Efterfølgende er billedetagingen blevet en rigtig hyggelig del af bloggeriet.

3. Hvad har været det mest spændende boglige arrangement du har været med til?
Det er svært at sige hvilket litterært arrangement, der har været det bedste. Efter jeg startede min blog, har jeg været til flere bogbloggertræf (både i Kbh. og i Aalborg), til flere Bogforum, samt til en enkelt kriminal-messe, og jeg synes faktisk at alle disse arrangementer har været enormt interessante. Jeg føler stor glæde ved at være omgivet af andre bogglade mennesker, og det giver både perspektiv og energi at dele sine bogoplevelser med andre. Herudover har jeg deltaget i Dewey's Readathon nogle gange, og det er en begivenhed, som jeg virkelig ser frem til hvert år (på trods af, at jeg ofte har været forhindret i at deltage). Det er sådan en speciel og hyggelig oplevelse, at sidde hjemme, forberede og dedikere et helt døgn til læsning, og vide at der sidder andre mennesker rundt om i hele verden der gør det samme.

4. Hvilken forfatter, død eller levende, kunne du godt tænke dig at møde?
(Dette svar overlapper lidt med svar 3 i det første indlæg) 
Det er simpelthen sådan et svært spørgsmål for mig, for selvom jeg er temmelig god til at tale med folk, er jeg så tåbelig til at stille intelligente spørgsmål til intelligente mennesker. Og jeg tænker, at disse mennesker ville forvente nogle gode spørgsmål. Men hvis jeg nu ser bort fra dette faktum, tror jeg gerne jeg ville til middag med Karen Blixen, da jeg ville elske at høre om hendes afrikanske eventyr. Ellers ville jeg gerne udfritte Sir Arthur Conan Doyle om detaljer om Sherlock Holmes eller Jane Austen om hvorvidt hun synes BBC's miniserie 'Pride and Prejudice' (min all-time favorite miniserie) yder hendes fortælling retfærdighed (jeg tror det ikke...).

5. Yndlings: Bøger, serier, film?
Af yndlingsbøger kan jeg nævne: 'Jordens Søjler' af Ken Follett, 'Anne fra Grønnebakken' af L. M. Montgomery, 'Vi, de druknede' af Carsten Jensen, 'En mand der hedder Ove' af Fredrik Backman, 'Æblemostreglementet' af John Irving, 'Den uendelige Historie' af Michael Ende, 'Tidskortet' af Felix J. Palma...... mon jeg mangler nogen?

Af yndlingsserier må det blive: 'Orange is the New Black', 'Big Bang Theory', 'Sex and the City' (af miniserier er det helt klart BBC's 'Pride and Prejudice' og BBC's 'Jordens Søjler' og BBC's 'Jane Eyre').

Ved yndlingsfilm bliver det svært, for jeg ser egentlig ikke så mange film, men her kommer et bud: 'The Piano', 'Æblemostreglementet', 'Lord of the Rings' 1, 2, 3, og de gamle Disney-klassikere selvfølgelig.

6. Hvilket dyr er dit yndlingsdyr?
Jeg tror, at det må være en kat! Katte er de ultimative kæledyr i mine øjne, og hvis jeg skulle have ét, ville det derfor også blive en kat! Hvis jeg skal tænke lidt større og lidt mere eksotisk, er jeg ret vild med giraffer. De er så flotte og elegante.

7. Samler du på noget? Hvis ja, hvad?
Som barn, tror jeg ikke der var noget, jeg ikke samlede på. Men den dag idag, har jeg svært ved at komme i tanke om noget jeg decideret samler på. Jeg har temmelig mange bogmærker, og tager gerne et med hjem når jeg er ude at rejse. Ligeledes har jeg temmelig meget mystisk julepynt, da jeg altid køber noget med hjem fra mine rejser, som kan hænge på et træ. Det er ikke alle steder, at det er decideret julepynt jeg finder, hvorfor jeg kan garantere et spraglet juletræ hvert år.  

8. Hvad har du af hobbyer udover læsning?
Jeg ville så gerne sige, at jeg fast lavede noget aktivt, men det kan jeg desværre ikke. Jeg løber sporadisk og leder pt. efter noget danseagtigt, at gå til, nu hvor jeg er flyttet. Herudover holder jeg meget af, at male i malebøger, tage billeder og rejse verden rundt.

9. Hvor foretrækker du at læse?
I min forrige lejlighed foretrak jeg at læse i sengen eller sofaen, men efter jeg er flyttet, har jeg anskaffet mig en ny stol, og den er simpelthen så dejlig at sidde i, at jeg allerhelst vil læse i den.

10. Hvilken bog startede din læselyst?
Jeg tror ikke, at der var en specifik bog, som startede min læselyst. Jeg kan huske at min læseiver startede fra den dag jeg lærte at læse og har fulgt mig siden. Jeg tror at det var en generel begejstring for ord, og hvad en fortælling kunne give, der holdt mig igang. Jeg husker ikke, at jeg nogensinde er 'stoppet' med at læse bøger i min fritid. Der har været perioder i mit liv, hvor læsningen har været stærkt nedprioriteret, men jeg mindes, at der altid har ligget en igangværende bog på natbordet. 

11. Hvor køber du helst dine bøger?
(Dette svar er identisk med svar 4 i det første indlæg) 
Jeg køber ikke mine bøger ét specielt sted. Når jeg er ude at rejse, køber jeg bøger i lokale boghandlere, når jeg er hjemme, bestiller jeg både bøger over nettet eller benytter de danske boghandlere. Jeg udnytter hver en chance jeg får til at gå ind i de antikvariater jeg støder på, og scanner bogbordene på diverse loppemarkeder. 




Amalie skal have tusind tak for de gode spørgsmål, i det næste og sidste indlæg vil jeg besvare Sofies fra Bogslottet's 11 spørgsmål.


Dette indlæg udgives mens jeg er ude at rejse, men tøv endelig ikke med at efterlade kommentarer, jeg skal nok følge op når jeg er hjemme igen i midten af oktober :)

4 kommentarer:

  1. Sikke nogle gode svar, og dejligt du ville lege med :) BBC's Pride and Prejudice er bare så god :D

    SvarSlet
  2. Giraf! Ja sådan en skal du ha'
    :) dejligt at lære lidt mere om dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kunne være fedt! Vil blive svært, at få den ind i lejligheden...

      Slet