søndag den 25. september 2016

Læs for Livet!


Da jeg for nyligt er flyttet fra min lejlighed i Kalundborg, har jeg fået sorteret ud i mine bøger. Jeg har længe haft en bunke bøger stående, som jeg har haft de bedste intentioner om, at give væk, det er bare ikke rigtig blevet til noget. Dog er sådan en flytning, en fantastisk lejlighed, til at få gjort noget ved det. Min bunke af frasorterede bøger, består både af læste og ulæste bøger i forskellige genrer, fælles for dem alle er dog, at jeg ikke kommer til at læse dem første eller anden gang. Jeg valgte at dele bunken op, så alle ungdomsbøger og YA-bøger var i en bunke for sig, idet jeg havde besluttet mig for, at disse skulle gives til 'Læs for Livet'. Disse bøger er alle bøger jeg har fået foræret gennem forlag og litterære arrangementer, hvorfor flere af bøgerne er af nyere dato, og de alle er i superfin stand. Jeg har læst et par stykker af dem, dog er hovedparten ulæste bøger, som der bare har stået og kedet sig på min reol i lang tid.

Læs for Livet er en nonprofit-organisation, som indsamler bøger i god stand til steder, som huser unge, udsatte mennesker (dette være sig behandlingshjem, krisecentre, børnehjem m.m.), hvor der ikke er midler til selv at anskaffe sig disse. Dette i troen på, at bøgerne kan øge livskvaliteten, samt fremme fantasi, sprog m.m. for de unge mennesker, som kommer til at få glæde af bøgerne. Og jeg er ret sikker på, at de færreste bogelskere vil være uenig i det faktum, at en god bog, kan gøre underværker.

Jeg synes simpelthen det er sådan et fint koncept, og det er så let, at støtte op om, såfremt man alligevel har bøger, man gerne vil af med. Læs for Livet er lokaliseret på Østerbro, med meget sparsomme åbningstider, så jeg benyttede istedet et af de mange indleveringssteder, som sørger for at bogpakkerne kommer videre til Læs for Livet. I mit tilfælde benyttede jeg Børn og Unge-afdelingen på Københavns Hovedbibliotek, men der findes flere indleveringssteder fordelt rundt omkring i landet.

Bogpakken, som hermed er givet videre til nye ejere, bestod af:

  • Eleanor og Park af Rainbow Rowell - Dette er en af de bøger, jeg faktisk har læst og synes rigtig godt om. Samtidig ved jeg dog også, at jeg aldrig kommer til at læse den igen, hvorfor der lige så godt er nogle andre, som kan få glæde af den.
  • Dæmonherskerens Arving af H.W. Klaris - Dette er også en bog, jeg har læst, dog faldt denne ikke helt i min smag. Der er dog rigtig mange positive anbefalinger af denne bog, hvorfor jeg ved, at der nok skal være mange der vil finde stor glæde i den.
  • Blå Lys af Jon Brændsgaard Toft - Igen en bog der er læst, men som ikke faldt i min smag. Jeg er sikker på, at et lidt yngre publikum vil synes bedre om den, end jeg gjorde.
  • Jellicoe Road af Melina Marchetta - Ulæst bog
  • Landet Armgard af Ken Brerup - Ulæst bog
  • Marian og Robin af Minna B. Winsløw - Ulæst bog
  • Månens Kald af Patricia Briggs - Ulæst bog
  • Return of the Wizard King af Chad Corrie - Ulæst bog

Hvis i selv står med nogle børne- og ungdomsbøger, som i gerne vil af med, kan i læse mere om Læs for Livet her


Det skal siges, at dette indlæg er skrevet fuldt ud på eget initiativ, på baggrund af min begejstring for organisationen, og Læs for Livet har altså ikke opfordret til dette.

8 kommentarer:

  1. Åh hvor fint at du fik dem givet til noget godt! Læs for Livet er sådan en fantastisk organisation <3

    SvarSlet
  2. Dem har jeg også doneret til flere gange. Det er sådan et fint initiativ :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  3. Sådan en smuk tanke – og jeg elsker initiativet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et virkelig godt initiativ, og så let at støtte op om :)

      Slet
  4. Hvor er det en god idé! Det skal jeg huske næste gang jeg ryder ud i mine bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det må du endelig gøre! Så er du sikker på, at dine bøger havner et godt sted :)

      Slet