torsdag den 29. september 2016

Liebster Award 2016 - En føljeton - del 1

Tilbage i august blev jeg nomineret til Liebster Award, som har floreret på diverse blogge den seneste tid. Det blev jeg selvfølgelig rigtig glad for, dog har jeg været en snegl til at skrive indlægget, hvilket har resulteret i, at jeg er blevet tagget yderligere to gange. Det er jeg selvfølgelig ikke ked af, da tre søde bloggere, hver har formuleret 11 interessante spørgsmål jeg kan besvare. Dog kan det godt virke lidt voldsomt med ét indlæg til at besvare 33 forskellige spørgsmål, så for at indlægget ikke bliver for langt, og for at de tre søde bloggeres spørgsmål ikke drukner i hinanden, har jeg valgt at dele det op i tre indlæg.

Det er Inge fra 'Hverdagens Baggård', Amalie fra 'Adventures of a Booknerd' og Sofie fra 'Bogslottet', som har nomineret mig, og jeg er superglad for nomineringerne og spørgsmålene.

Kort om retningslinjerne for Liebster Award:
  • Tak bloggeren, som nominerede dig
  • Vis Liebster Award-logoet i dit indlæg
  • Besvar de 11 spørgsmål, som du modtog fra bloggeren, der nominerede dig
  • Skriv 11 selvvalgte facts om dig selv
  • Nominér 11 nye bloggere og skriv dine egne 11 spørgsmål til de nominerede.

Jeg kommer i hvert af de tre indlæg til at besvare 11 spørgsmål. De 11 facts om mig selv vil komme i tredje indlæg, og jeg kommer ikke til at nominere 11 nye bloggere. Det er ved at være lang tid siden, at jeg er blevet nomineret, og jeg tror simpelthen, at de fleste, som har lyst til at lege med, allerede har været nomineret.

Jeg vil starte med at besvare første sæt spørgsmål stillet af Inge fra 'Hverdagens Baggård':


1. Hvad betyder din blog for dig?
Min blog betyder for mig et frirum, hvor jeg kan dele min glæde over bøger med andre, som har det som mig. Jeg nyder at dele anmeldelser og betragtninger med andre læsere, og bliver simpelthen så glad for, at folk gider læse hvad jeg skriver, og har lyst til at kommentere mine skriverier. Bloggen er og bliver et frirum for mig, hvorfor jeg gør mig meget umage med, at undgå det kommer til at føles som en byrde. Jeg kan ikke komme udenom, at jeg før har følt en dårlig samvittighed, når jeg ikke fik skrevet på bloggen, men idet jeg har sat barren lavt (som i minimum ét indlæg om ugen), er det ikke ofte, at jeg føler dette.

2. Hvordan fandt du ud af, at der eksisterede blogs?
Jamen, jeg tror altid jeg har vidst, at der fandtes blogs, men jeg har ikke rigtig kunne se mig selv, som værende en del af det miljø, før jeg selv begyndte at blogge. Jeg begyndte at blogge for nogle år tilbage, idet min søster havde opstartet en hverdagsblog, samt en bogblog, hvilket vakte min interesse for mediet. Jeg har altid holdt opsyn med hvad jeg læste, har ratet mine læseoplevelser, og har nydt at holde styr på læselister. Efter min søster åbnede mine øjne for blogverdenen, indså jeg, at det var den ultimative måde, at holde styr på mine læseoplevelser, samtidig med, at andre kunne følge med. Det var først efter, at bloggen kom igang, at jeg opdagede det sociale aspekt der er i bloggerverdenen.

3. Hvilken forfatter ville du gerne til middag med (død eller levende)?
Det er simpelthen sådan et svært spørgsmål for mig, for selvom jeg er temmelig god til at tale med folk, er jeg så tåbelig til at stille intelligente spørgsmål til intelligente mennesker. Så de fleste forfattere jeg ser op til, ville jeg helst ikke til middag med, da jeg frygter, at jeg ville gøre mig selv til grin. Men hvis jeg nu ser bort fra dette faktum, tror jeg gerne jeg ville til middag med Karen Blixen, da jeg ville elske at høre om hendes afrikanske eventyr. Ellers ville jeg gerne udfritte Sir Arthur Conan Doyle om detaljer om Sherlock Holmes eller Jane Austen om hvorvidt hun synes BBC's miniserie 'Pride and Prejudice' (min all-time favorite miniserie) yder hendes fortælling retfærdighed.

4. Hvor køber du dine bøger henne?
Jeg køber ikke mine bøger ét specielt sted. Når jeg er ude at rejse, køber jeg bøger i lokale boghandlere, når jeg er hjemme, bestiller jeg både bøger over nettet eller benytter de danske boghandlere. Jeg udnytter hver en chance jeg får til at gå ind i de antikvariater jeg støder på, og scanner bogbordene på diverse loppemarkeder. 

5. Er der en fiktiv karakter du kan identificere dig selv med?
Jeg tror at der er flere, men lige nu er jeg blank. Der er ingen tvivl om, at jeg i mine yngre år, havde lettere ved at identificere mig med karakterene i de bøger jeg læste, end jeg har idag. Men jeg er sikker på, at det sker af og til...

6. Læser du tegneserier?
Jeg læser i den grad tegneserier! Som barn og ung, lånte jeg mest tegneserier på biblioteket, hvor det gerne var de klassiske tegneserier, som 'Splint og Co.', 'Tintin', 'Asterix' og 'Valhalla'. Som voksen har der åbnet sig en helt ny verden for mig indenfor moderne tegneserier, og jeg har taget mine spæde skridt sammen med 'Fables' og 'Saga', som begge er fantastiske serier.

7. Hvad er dit næste kreative projekt?
Jeg er som sådan ikke et særlig kreativt menneske. Jeg strikker, syr, tegner eller maler ikke. Jeg har dog altid holdt meget af småkreative sysler, som malebøger, scrap-books og min blog. Men der er vist ikke noget, som ligefrem kan betegnes, som et kreativt projekt. Jeg er dog lige flyttet, og indretningen af mit nye hjem, vil måske kunne betegnes, som et kreativt projekt, som jeg er i fuld gang med.

8. Har du nogen allergier?
Jeg skulle lige til at skrive nej, idet jeg kom i tanke om, at jeg sådan set er allergisk overfor bistik. Det er ikke værre, end at jeg hæver lidt op, og jeg har kun oplevet det få gange i mit liv.

9. Skal du med til bogmesse i Bella centeret til november i år?
Det skal jeg i den grad! Jeg plejer at tage afsted til Bogforum hvert år, og er altid ærgerlig de år, hvor jeg er forhindret i at deltage. I år tager jeg afsted med min søster, og det bliver lidt lettere tilgængeligt for mig end det har været de andre år, idet jeg er flyttet forholdvis tæt på Bella centeret.

10. Har du kæledyr?
Jeg har ingen kæledyr, og har ikke haft kæledyr siden jeg flyttede hjemmefra. Dette skyldes både, at jeg har boet steder hvor det ikke har været tilladt, men også, at jeg ikke har ville være afhængig af et kæledyr i forhold til bl.a. mine rejser. Men når det så er sagt elsker jeg dyr, og hvis jeg skulle have et i mit hjem, ville det helt sikkert være en kat.

11. Hvilken bog skræmte dig at læse?
Hvis vi taler gys og horror, holder jeg mig oftest fra den genre, da jeg er så let at skræmme. Jeg husker at have læst 'Ondskabens Hotel' af Stephen King, som skræmte mig temmelig meget. Men herudover er der mange andre typer bøger, som har skræmt mig, herunder 'Station Elleve', idet den måske ikke er så langt fra vores virkelighed, som jeg gerne ville tro, og 'Aldrig uden dig' fordi manipulation kan være en uhyggelig måde at opnå sine mål på.



Endnu engang tak til Inge for de 11 spørgsmål, de næste 11 spørgsmål fra Amalie kommer i det næste indlæg.

4 kommentarer:

  1. Åh, hvor hyggeligt at du vælger at lave tre indlæg med svar. Jeg glæder mig allerede meget til at læse de to andre. Dette indlæg var i hvert fald rigtig hyggeligt at læse, og så gjorde det mig ret glad, at du både kan lide tegneserier og er et kattemenneske (dog uden en kat) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for, at du synes. Og ja, er tegneserier og katte ikke bare det bedste? :)

      Slet
  2. Sikke nogle virkelig spændende svar! Jeg glæder mig sådan til at læse de andre spørgsmål også :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for du synes :) De var også rigtig hyggelige, at svare på :)

      Slet