søndag den 4. september 2016

Et frisk pust til læsningen


Gennem den seneste periode, hvor jeg blandt andet er flyttet, har der været utroligt meget at se til. Overskuddet har befundet sig på et meget lille sted, og jeg har virkelig ikke fået læst meget. Lysten til at læse er der, men så snart jeg tager en bog op, føler jeg at tankerne vandrer. Så læsningen har befundet sig på et minimum. Af samme årsag, har jeg fået lyst til at tage fat i lidt kortere bøger, for at sætte lidt skub i læsningen igen. Dette kan næsten ikke gøres bedre, end med Penguin's 'Little Black Classics', som er en lang række af korte fortællinger fra klassiske forfattere. Derfor var jeg, igår, et smut i 'Politikens Boghal' for, at købe tre af de små sorte bøger:
  • The Queen of Spades af Alexander Pushkin
  • The stolen White Elephant af Mark Twain
  • Lot No. 249 af Arthur Conan Doyle
Af de tre forfattere, har jeg kun stiftet bekendtskab med Arthur Conan Doyle, så det bliver spændende at læse noget af de to resterende. For  det kan de små bøger nemlig også bruges til; at stifte bekendtskab med nye forfattere, og finde ud af, om det er forfatterskaber, som skal udforskes.

Da serien blev lanceret første gang, kunne jeg godt lide konceptet med, at det var små billige bøger, som alle havde mulighed for, at læse. Men jeg så dem ikke som bøger, jeg selv skulle eje. Efterfølgende er jeg dog faldet for det lille format, det simple udseende, og de charmerende fortællinger. Jeg har nu seks små bøger i samlingen, som pynter på reolen.



6 kommentarer:

  1. Det er sådan nogle fine, små bøger :) Jeg drømmer om at eje det flotte box sæt, men har indtil videre ikke helt kunne lade være med at købe en del af dem enkeltvis :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det altså. Bokssættet er fint, men synes nu også bare det er hyggeligt, at gå og udvælge hvilke man vil eje :)

      Slet
  2. Svar
    1. Den er så fin, billig og praktisk :)

      Slet
  3. De er altså simpelthen så søde og praktiske - og hurtigt læste - de små klassikere!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er så fine. Og sommetider er det bare rart med noget, som er lidt hurtigere læst :)

      Slet