lørdag den 27. august 2016

Valkyrierne af Paulo Coelho

Forfatter: Paulo Coelho
Titel: Valkyrierne
Forlag: Bazar
Udgivet: 1992 (denne 2011)

219 sider








Baggrund for læsningen: 
Jeg mener, at jeg købte denne bog i forbindelse med et bogudsalg. Da jeg tidligere har læst 'Alkymisten', som jeg syntes rigtig godt om, tænkte jeg, at jeg nok også ville synes godt om denne titel.

Kort resumé:
Paulo og hans kone Chris rejser fra Brasilien til Mojave-ørkenen. Paulo, for at se sin skytsengel, Chris, for at støtte sin mand. Dog ændrer rejsen sig snart til en søgning efter Valkyrierne, som efter sigende, kan hjælpe Paulo med sit ønske. Chris begynder at få øjnene op for den magiske verden hendes mand lever i, og hendes spirituelle rejse får sin spæde start i Mojave-ørkenen. 

Evaluering:
Jeg gik igang med denne fortælling, med den forestilling, at bogen ikke ville kunne leve op til den oplevelse jeg havde med 'Alkymisten', men at fortællingen stadig ville give mig smukke, tankevækkende passager, som satte livet i nyt perspektiv, for er det ikke det Coelho gør? Jeg kan godt se nu, at forventningerne til denne bog har været for høje. Jeg fandt både denne fortælling kedelig og lettere uforståelig. Jo, der var enkelte smukke passager, men hele snakken om religion, skytsengle og spiritualitet var alt for indforstået og meget svært for mig, at forstå, som et ikke særlig spirituelt menneske.

Udover dette, synes jeg ikke at Coelho har fået skruet fortællingen særlig interessant sammen. Der er ingen tvivl om, at ligeledes, som i 'Alkymisten', er dette ikke en handlings-drevet fortælling, men mere en eftertænksom rejse for læseren, som sætter gamle ting i nye perspektiver. Men til forskel fra 'Alkymisten', hvor jeg følte mig oplyst med fornyet energi, følte jeg ikke at der var noget, som jeg kunne tage med mig fra læseoplevelsen af Valkyrierne. Meget simpelt sagt, så sagde den mig bare ikke noget.

Rejsen gennem Mojave-ørkenen, det vaklende ægteskab og søgen efter Valkyrierne, var på ingen måde interessant læsning for mig, og jeg mener ikke at Coelho har formået at fange essensen af disse oplevelser.

Fortællingen er beskrevet som en skildring af en rejse Coelho foretog sig i 1988, hvilket gør, at man, gennem bogen, kommer til at kende personen Paulo Coelho en smule bedre. Det kommer dog desværre ikke ud til Coelhos fordel, idet jeg egentlig ikke bryder mig meget om hans ageren gennem bogen. Dog er det beundringsværdigt, at Coelho på ingen måde har forsøgt at lægge skjul på sine dårlige sider, som kommer til udtryk, særligt gennem Chris' oplevelser.

Alt i alt er dette ikke en bog jeg nød at læse, og den eneste grund til, at jeg færdiggjorde den, var fordi den var så kort. Jeg tror ikke nødvendigvis jeg kommer til at læse flere bøger fra Coelhos hånd, så vil jeg langt hellere genlæse 'Alkymisten', som har så mange smukke ting at fortælle.






Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A book with a one-word title'.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar