tirsdag den 2. august 2016

Nye bøger til reolen (24) - Fødselsdag og Cph Crime



Jeg har ikke anskaffet mig særlig mange bøger her på det seneste. Jeg føler et stort behov for at læse nogle af de ulæste jeg har stående på reolen, og holder derfor lidt igen med de store bogkøb. Jeg har dog skrabet lidt forskelligt sammen, fra forskellige sammenhænge:

  • Tavs som graven af Arnaldur Indridason: Denne bog fik jeg til Cph. Crime af Arnold Busck, som havde inviteret mig til eventet. Jeg tog bogen med til Island, da jeg tænkte at krimi fra en islandsk forfatter lige måtte være sagen, men faktisk fik jeg den slet ikke åbnet. Det må blive en anden gang.
  • Sorte sø af Lars Kjædegaard: Dette var ligeledes en bog, jeg fik til Cph. Crime af Arnold Busck, og hvis jeg skal være helt ærligt har jeg endnu ikke læst på bagsiden. Jeg læser generelt ikke så mange krimier, men en gang imellem er det rart at variére læsningen med en enkelt, så den skal nok blive læst på et tidspunkt.
  • Gidsel i Amman af Mogens Blom: Dette var en bog der blev delt ud til alle deltagere ved Cph. Crime. Jeg synes det er en ret fin gestus, at alle fik en bog. 
  • Sidste rejse af Carsten Jensen: Så var jeg på loppemarked, og her fandt jeg 'Sidste rejse' i en ret fin og velholdt udgave. Tror egentlig jeg kunne have lånt den af min søster, men nu var den bare så flot. Jeg har ikke læst andet af Carsten Jensen end 'Vi, de druknede', men den synes jeg også bare var fantastisk god, så jeg glæder mig til at læse denne.
  • Jorden rundt i 80 dage af Jules Verne: Endnu et fund fra loppemarkedet. Jeg har læst den for mange år tilbage, og husker den egentlig som den bedste Verne-bog jeg har læst. Af samme årsag har jeg længe gerne ville eje en kopi af den, og nu faldt jeg over en udgave, som matcher min 'En verdensomsejling under havet', som jeg også har fundet brugt, så det kunne jeg slet ikke stå for. 
  • Virginia Woolf: Og det bedste til sidst. Nu havde jeg jo fødselsdag i sidste måned, og her havde min søster fundet en fin samling med 9 fortællinger af Virginia Woolf, som jeg længe gerne har ville læse noget af. Jeg glæder mig virkelig meget til at komme igang med hendes forfatterskab, og nu kan jeg gøre det med en meget smuk udgave fra Wordsworth Editions. 



4 kommentarer:

  1. Fine bøger! Jeg vil selv gerne læse mere af Verne - især Jorden rundt i 80 dage. Jeg elsker En verdensomsejling under havet. Den kan varmt anbefales. Og flot udgave af Woolf du har fundet! Hun er skøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Verne er god. Jeg har også læst 'En verdensomsejling under havet', og ja den var rigtig god. dog synes det var lige lidt rigeligt fiskesnak. Men udover det var et godt eventyr :)

      Slet
  2. Sikke en flot Virginia Woolf bog. Hvilke fortællinger indeholder den og hvilket forlag har udgivet den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er simpelthen så fin. Det er fra 'Wordsworth Editions' og indeholder titlerne:

      Jacobs Room
      Mrs. Dalloway
      To the Lighthouse
      Orlando: A Biography
      A Room of One's Own
      The Waves
      The Years
      Three Guineas
      Between the Acts

      Jeg ser virkelig frem til at få taget hul på hendes forfatterskab :)

      Slet