onsdag den 10. august 2016

Den anden Dronning af Philippa Gregory

Forfatter: Philippa Gregory
Titel: Den anden Dronning
Orig. titel: The other Queen
Serie: The Tudor Court #8
Forlag: Cicero
Udgivelse: 2008 (denne 2009)


400 sider





Baggrund for læsningen:
Denne bog har virkelig stået længe på min bogreol. For flere år tilbage læste jeg 'Den evige prinsesse' af Philippa Gregory, som er den første bog i serien om Tudor-hoffet. Jeg husker den, som værende fint underholdende, og da der skulle ryddes op i læseeksemplarer på min daværende arbejdsplads, som var en boghandel, snuppede jeg 'Den anden dronning' med hjem. Åbenbart imponerede 'Den evige prinsesse' mig ikke mere end, at 'Den anden dronning' kom til at stå og samle støv på reolen i flere år. Men nu kom tiden, hvor jeg endelig kastede mig over den.

Kort resumé:
Den skotske dronning, Maria Stuart, må flygte fra Skotland efter at hendes halvbror har stået bag et oprør, som har væltet hende af tronen. Maria Stuart søger tilflugt i England, hvor hun håber på, at hendes engelske forbundsfælle, Dronning Elizabeth, vil hjælpe hende tilbage til hendes retmæssige trone. Der sværmer dog rygter omkring Maria Stuart's indblanden i hendes mands snigmord, hvorfor Elizabeth ikke er villig til at lade hende rejse en hær med det samme. Maria bliver indlogeret hos Hertug George Shrewsbury og hans kone Bess. Bess, som er steget fra ringe kår, har ikke meget til overs for den forkælede dronning Maria, som for hvem, mænd falder på stribe og risikerer deres liv for, at hjælpe med at flygte.

Evaluering:
Denne bog interesserede mig desværre ikke meget. Jeg følte at den var langtrukken, og at rammerne for fortællingen, slet ikke var interessante nok, til at løfte den store historiske fortælling.

Fortællingen er bygget op omkring tre fortællerstemmer, Bess', Georges og Marias. Jeg synes ikke at de tre fortællerstemmer differencerede sig nok fra hinanden. Der er ingen tvivl om, at de tre personer havde vidt forskellige holdninger og motiver, men dette var udelukkende klart, idet de blev ved med, at fortælle om disse holdninger. Ved Bess' afsnit, hørte man ikke om andet end penge og jord, ved Georges afsnit hørte man ikke om andet end ære og at gøre det rigtige, og ved Marias afsnit var det en uendelig salgstale for, hvorfor man ikke kan skade en retmæssig dronning. Og ærlig talt, så blev det bare en anelse trættende at høre på. Jeg ville gerne have opfanget lidt finere nuancer af deres personlighed mellem linjerne, istedet for, at skulle have den forklaret.

Jeg mener bestemt, at der ligger en spændende historisk begivenhed til grunds for denne fortælling, men at hele fortællingen forløber på to herregårde, mens alle de store begivenheder, optøjerne, Elizabeths samspil med Cecil, Marias trofaste tilhængere, som forsøger at smede rænker, foregår langt væk fra disse herregårde, er altså lidt trist. På denne måde får man, som læser, ikke meget indblik i begivenhederne, idet oplevelserne fås gennem breve og samtaler, som Maria, Bess og George fører. Til gengæld får man, et stort indblik i Bess' måde at holde regnskab på, Georges tåbelige følelser, samt Marias håb om frihed, hvilket jeg langt fra, finder lige så interessant, som de reelle begivenheder.

Så alt i alt, var jeg lidt skuffet over denne fortælling, da jeg havde håbet på lidt let sommerlæsning, men istedet fik en bog jeg fandt kedelig og skulle kæmpe mig igennem. Bogen er den sidste bog af otte uafhængige romaner om Tudor Hoffet, så hvis man har læst de andre, vil jeg tro det er meget rart at få serien rundet af med denne. Hvis man ikke har læst de andre vil jeg ikke anbefale at læse denne, jeg husker ihvertfald 'Den evige prinsesse', som værende bedre underholdning.



Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'From the bottom of my TBR-pile'.

6 kommentarer:

  1. Jeg har også "Den evige prinsesse" stående på hylden. Den fangede heller ikke mig. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg fik den læst færdig, selv om jeg normalt elsker historiske romaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker det som om, at starten i 'Den evige prinsesse' virkelig kedede mig, da jeg ikke fandt personerne særlig tiltalende. Men så var der noget som ændrede sig, og en spirende kærlighedshistorie fangede min opmærksomhed. Så min endelige vurdering endte med at blive rimelig positiv alligevel. Men da jeg syntes 'Den anden dronning' var ret kedelig, er jeg i tvivl om hvornår jeg f¨år taget mig sammen til at læse 'Dronningens nar', som jeg også har stående på hylden, da jeg fandt den på et loppemarked. Jeg er ellers også generelt ret glad for historisk fiktion...

      Slet
  2. Jeg synes Philippa Gregorys bøger ser så spændende og indbydende ud, men jeg har kun fået læst Kongens Frille, som jeg synes var rigtig god. Men det irritere mig at bøgerne på dansk ikke er markeret med hvilken serie de tilhører. Til næste år har jeg en måned med læsetemaet historiskeromaner og der har jeg tænkt mig at tage fat på især hendes bøger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i at de ser indbydende ud; det er sådan nogle flotte covers.
      Ja, man bliver nødt til at søge frem hvilket nummer i serien, man har fingrene i, men tror måske valget om udelukkelse af serie-nummer, kan være taget på baggrund af, at de er helt uafhængige af hinanden. Jeg har nu læst nr. 1 og nr. 8, og det kan man sagtens, uden at mangle noget. Dog tænker jeg, det ville være sjovt at læse dem i rækkefølge, for at få alle hoffets intriger og magtkampe i den rette historiske rækkefølge :)
      Det glæder mig at Kongens Frille var god. Som sagt synes jeg 'Den evige prinsesse' var helt ok, og brød mig så ikke så meget om 'Den anden Dronning'. Men idet jeg har 'Dronningens nar' stående på min reol, kunne jeg godt ønske en lidt bedre statistik over bøgerne :)

      Slet
  3. Jeg har - som nok de fleste andre læseheste med æselører - en svulmende stak TBR, men jeg har lidt for ofte oplevet, at de nederste bøger i stakken bare ikke er gode nok. Jeg ved ikke helt hvad det skyldes. Jeg køber jo ikke dårlige bøger, bare for at de gode kan have noget at ligge på (!!), men har bare set det igen og igen. Til gengæld er jeg blevet lidt mere skrap; hvis en bog ikke fanger mig i løbet af de første 50-60 sider, bliver den lagt væk...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er klart noget jeg skal blive bedre til! Jeg kan se at de seneste bøger jeg har læst, har slet ikke fanget mig, hvilket jo egentlig er spild af tid. Men jeg har bare så svært ved at lægge dem væk, for tænk nu, hvis den pludselig overrasker. Hvis jeg synes en bog er decideret ringe/dårligt skrevet/ eller lignende, har jeg ikke så meget imod at lægge den fra mig, men hvis den bare er sådan lidt kedelig, så har jeg sværere ved det, for så kunne den jo potentielt vende....

      Slet