torsdag den 28. juli 2016

Den lukkede bog af Jette A. Kaarsbøl

Forfatter: Jette A. Kaarsbøl
Titel: Den lukkede bog
Forlag: Gyldendal
Udgivelse: 2003 (denne 2004)

535 sider








Baggrund for læsningen:
Jeg er flere gange blevet anbefalet at læse denne bog, og takkede ja til at låne den, sidste gang jeg var hjemme hos min moster, som har en velassorteret bogreol.

Kort resumé:
Frederikke er en ung pige, som opfører sig, som der forventes af en ung kvinde sidst i 1800-tallets København. Hun bryder dog ud af denne borgerlige, beskyttede tilværelse, da hun forføres af en ny vennekreds, som er langt mere frisindede hvad angår livsstil og holdninger, end hun er vant til. Frederikke forblændes af disse sprudlende mennesker, og ser ikke hvad hun går ind til før det er for sent.

Evaluering:
Desværre kom denne bogs titel til at leve op til, hvilken tilstand bogen oftest befandt sig i på mit natbord... lukket! Jeg var umådelig langsom om at komme igennem bogen. Den var som sådan ikke dårlig, sproget er godt, beskrivelserne er interessante, personbeskrivelserne er intense. Men igen bider det mig i halen, at jeg har så svært ved at nyde en bog, hvis ikke jeg kan fatte en form for sympati for hovedpersonen. Og jeg kunne virkelig ikke lide Frederikke.

Frederikke går fra at være fuldstændig passiv i forhold til hendes valg i livet, til at blive bitter på livet og de valg hun har truffet. Hun er på intet tidspunkt tilfreds med tingenes gang, og fratager sig ethvert ansvar, for de mange dårlige valg hun træffer. Jeg mener ikke at Frederikkes liv er let, og jeg har en forståelse for, at det var sværere at ændre på tingenes tilstand i 1800-tallet end det er den dag idag, men stadig har jeg svært ved at forstå hendes anskuelser på det liv, hun delvist selv har valgt at leve.

På trods af, at jeg havde svært ved at forene mig med Frederikke, giver fortællingen en god indsigt i samfundsklasserne, samt hvad der er oppe i tiden, politisk og socialt. Ydermere inddrager forfatteren kendte personligheder fra denne tid, hvilket er et træk jeg holder meget af i bøger, så længe det gøres ordentligt. I denne bog kan bl.a. nævnes Georg Brandes og Herman Bang, som begge kommer i det sociale lag Frederikke bliver en del af.

Jeg må sige, at bogen indeholder nogle fine passager, med gode levende beskrivelser, men fortællingen kom bare aldrig til at betyde noget for mig desværre. Jeg kedede mig, og ventede bare på, at Frederikke skulle vågne op. Læs den for sprogets skyld og for den indsigt man får i datidens måde at leve livet på.





4 kommentarer:

  1. Jeg har også haft bogen stående derhjemme i noget tid nu, og havde tænkt den skulle læses, inden uni starter op igen. Nu er jeg så endnu mere spændt på at komme i gang! :) Jeg havde netop også lidt ambivalente følelser, da jeg købte den, men plottet talte virkelig til mig, så jeg er spændt på resten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender flere, som synes den er super god, så tror det er sådan en enten/eller situation. Håber den falder i din smag :)

      Slet
  2. Den var altså heller ikke lige min kop the! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er det altså bare med nogle bøger. Dette var egentlig en bog jeg rigtig gerne ville kunne lide, det lykkedes bare ikke rigtig :)

      Slet