torsdag den 9. juni 2016

Sommerbøger


Sommeren er over os, og tiden er til at ligge på græsplænen eller på stranden med en dejlig sommerbog. Jeg har set mine hylder igennem i jagten på bøger, som jeg synes ville egne sig godt, som sommerbøger på de varme eftermiddage og de lune sommeraftener. Så hvis du ikke har lagt dig fast på din sommerlæseliste, eller bare mangler en bog til ferien, så kommer mine anbefalinger her:

Uprooted af Naomi Novik
Dette var et magisk eventyr, om Agnieszka, som finder ud af, at hun besidder magiske evner, som fremtvinges under hendes ophold ved den kolde troldmand Dragon. Der følger et ansvar med evnerne, idet 'The Wood', en stor skov fyldt med mørk magi, vokser sig større for hvert minut der går, og kun den stærkeste magi kan bekæmpe det. Det er en dejlig luftig, magisk fortælling, med masser af fart over feltet.

Smaragdfuglen af Linda Holeman
Det er ved at være mange år siden, at jeg læste denne bog, men da jeg kiggede mine boghylder igennem, standsede mit blik ved den. Den oser af sommerbog, med hovedpersonen Linny, som vil forandre sit usle liv i 1800-tallets England og rejser til det varme Indien, for at starte på en frisk. Igen er det en luftig og hyggelig fortælling, hvor siderne vender sig selv.

En mand der hedder Ove af Fredrik Backman
Åh ja, den sure gamle mand, som går inspektionsrunder i nabolaget, skælder folk ud, som kører for stærkt eller ikke kan finde ud af at bakke. Men inderst inde er der mere i Ove end en sur gammel mand, og det er der heldigvis nogle af hans naboer, som ser, og langsomt ændres læserens syn på Ove. Det er sådan en livsbekræftende, herlig fortælling, som jeg ikke kan anbefale nok.

Kafka på Stranden af Haruki Murakami
Der sneg sig en enkelt bog ind i bunken, som ikke er en typisk let sommerbog. Denne bog kræver lidt mere af læseren, for at kunne hitte rede i historien om den unge Tamura, som stikker af hjemmefra og Nakata, som kan tale med katte, men til gengæld ikke fungerer særlig godt med andre mennesker. Her bliver intet serveret, og hjernen bliver sat på overarbejde. Men når det er sagt, er det en dejlig historie, som fortæller historien om to meget forskellige mennesker i Japan. Og så hedder den jo noget med strand, så selvfølgelig skulle den med på listen!

Verden ifølge Garp af John Irving
Jeg er stor Irving-fan! Jeg elsker hans finurlige detaljer, og fortællinger i fortællingen. Nogle er bedre end andre, og 'Verden ifølge Garp' er helt sikkert en af de bedste. Garp's liv er besynderligt, fra fødsel til død, og vi følger hans livshistorie, som er fyldt med spøjse personligheder og tragikomiske hændelser.

Pride and Pejudice af Jane Austen
Den sidste bog mit blik hvilede på, er denne tidløse romantiske fortælling om to forskellige personer, som ved misforståelser kommer helt skævt ind på livet af hinanden. Langsomt begynder de at se andre sider af hinanden og begynder at forstå bevæggrundene for hvorfor de handler som de gør. Denne fortælling er om nogen, perfekt til altanen med et koldt glas hvidvin, en lun sommeraften.


Jeg håber at i nyder det dejlige sommervejr og får nogle herlige læseoplevelser.

6 kommentarer:

  1. Jeg er lige gået i gang med Uprooted, og den virker indtil videre rigtig spændende. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor spændende! Glæder mig til at læse hvad du synes om den :)

      Slet
  2. Virkelig gode forslag :D
    Jeg vil så gerne læse Uprooted, den lyder så spændende og vækker min virkelig nysgerrighed :D
    Stolthed og Fordom læser jeg hver eneste sommer. Det er min absolutte yndlingsbog, og jeg nyder virkelig at genopleve det smukke sprog og nyde alle karaktererne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en dejlig bog at genlæse hvert år, jeg må også snart læse den igen!

      Slet
  3. Dejlig bredde i forslagene. Uprooted skal jeg læse på et tidspunkt, men det bliver nok ikke i løbet af sommeren. Smaragdfuglen kender jeg ikke - den vil jeg tjekke ud :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg havde faktisk ikke tænkt på 'Smaragdfuglen' længe, indtil jeg gennemgik mine reoler. Husker den som værende super fin, og har helt lyst til at genlæse den meget snart :)

      Slet