torsdag den 30. juni 2016

Rejsen over stepperne af Jean M. Auel

Forfatter: Jean M. Auel
Titel: Rejsen over Stepperne
Serie: Jordens Børn 4
Forlag: Samleren
Udgivelse: 1990 (denne 2015)

814 sider







Baggrund for læsningen:
Nu hvor jeg har læst de forrige 3 bøger i serien, var det oplagt at gå videre i serien. Jeg købte denne bog i en billig paperback-udgave, da jeg stadig er på udkig efter den udgåede udgave, som passer til mine tre forrige bind. I kan læse korte anmeldelser af de forrige tre fortællinger i serien her.

Kort resumé:
Ayla og Jondalar har forladt Mamutoierne og har begivet sig ud på den lange rejse mod Jondalars hjem. Det er en lang rejse, som sætter både Aylas og Jondalars tålmodighed på prøve, men naturens luner og venlige, samt mindre venlige, lejre holder deres tanker beskæftiget.

Evaluering:
Jeg har været meget i tvivl om jeg skulle fortsætte i denne serie, da jeg synes de tre forrige bind dalede i kvalitet, jo længere jeg kom. Jeg har ikke oplevet den fascination jeg havde for fortællingen, siden jeg læste første bind,  og havde en forhåbning om, at dette bind ville give mig den tilbage. Det gjorde det ikke, og jeg var flere gang ved at droppe bogen. Jeg synes fortællingen var uendelig kedelig i den første halvdel af bogen, som næsten udelukkende består af naturbeskrivelser fra Ayla og Jondalars rejse.

Udover dette synes jeg, at der er utrolig mange gentagelser i denne bog, fra de forrige bind, hvilket irriterer mig. Jeg har ikke behov for at læse det samme igen og igen, og det kommer til at virke meget trivielt.

Dog gav jeg ikke op, og grunden dertil var, at min søster havde fortalt mig, at der ville begynde at ske ting og sager i den sidste halvdel af bogen. Det gjorde der også. Ayla og Jondalar begynder at støde på flere lejre, hvor de gør ophold, frivilligt og ufrivilligt, hvilket peppede fortællingen lidt op. Her fik fortællingen lidt af sin charme tilbage, dog synes jeg stadig at fortællingen trækkes alt for meget i langdrag.

En anden anke jeg har ved fortællingen på nuværende tidspunkt er, at Ayla er lidt for fantastisk. Jeg begynder at tvivle på, at én person kan være så utrolig dygtig til alt hvad hun beslutter sig for at gøre, og at hun kan lære nye sprog i løbet af dage, ja nogle gange timer. Det bliver trættende at læse om en sådan person, da troværdigheden begynder at falme lidt.

Om ikke andet, så har jeg besluttet mig for, at jeg vil læse serien færdig. Det var helt sikkert anden halvdel af denne bog, som reddede oplevelsen, idet jeg ellers havde givet op på serien. Nu er jeg kommer så langt, og vil bare rigtig gerne se hvordan det bliver for Ayla at møde Jondalars familie, og hvad fremtiden vil bringe for dem.





Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'More than 500 pages'.

7 kommentarer:

  1. Åh, jeg kan huske de bøger fra jeg var teenager - tror, at jeg læste de første 3. Har hørt, at Rejsen over stepperne skulle være meget langtrukken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det var den! Nu var det selvfølgelig også 'rejse-bogen', hvor Ayla og Jondalar rejser et godt stykke på tværs af istidens Europa, men hold nu op hvor var det, til tider, kedeligt at læse om. Håber bare at næste bog bliver bedre...

      Slet
  2. Sjovt som man kan have det med de bøger. Da jeg læste dem første gang var jeg teenager, de var okay gode, men så var de da heller ikke bedre. Og ja, langtrukne og gentagne.
    Så genlæste jeg dem i 2009, og der storelskede jeg dem. Indrømmet jeg skimmede mange og lange passager (når der gik enten fauna eller sex i den, som er MEGET gentagende), men jeg var alligevel hooked.
    Nu tør jeg ikke læse dem en 3. gang, selv om det kunne være spændende at se hvad jeg SÅ ville mene om dem. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig interessant, som ens bogsmag ændrer sig gennem livet. Det kunne nu alligevel være sjovt at se hvad du sagde til dem, den tredje gang ;)

      Slet
    2. Jeg håber faktisk at leve længe nok til at gide at læse dem en gang til. :-) Men ja, det er underligt som ens smag ændrer sig.

      Slet
    3. Det håber jeg også, for nu er jeg nysgerrig på hvad du ville synes om dem, haha. Men jeg er faktisk slet ikke god til at genlæse, bliver altid lidt utålmodig, da det så er på bekostning af at læse en anden bog, som jeg ikke har læst før. Det er lidt fjollet.

      Slet
    4. Åhja, det kender jeg godt. Så mange bøger, så lidt tid ... :-)

      Slet