lørdag den 21. maj 2016

Nye bøger til reolen (23) - Nye brugte fund


Det er ved at være et stykke tid siden at jeg har vist nye bøger, og det er faktisk fordi jeg ikke har købt særlig mange, lige indtil den anden dag, hvor jeg besøgte byens antikvariat. Der var virkelig meget godt, men jeg prøvede at begænse mig. Udover bøgerne fra antikvariatet har jeg været en tur i Politikens Boghal, samt fået anmeldereksemplaret 'De smukkeste' af Karin Slaughter fra HarperCollinsNordic , som allerede er læst og anmeldt her, men som jeg glemte at få med på billedet.

Da jeg var i Politikens Boghal faldt jeg over et bord fyldt med 'Little Black Classics' fra Penguin. Jeg synes, at det er så fint et koncept, at Penguin, i 2015, udgav 80 små bøger i anledningen af deres 80-års jubilæum til en meget billig pris. Disse 80 bøger er efterfølgende blevet til 126 bøger i serien. Jeg har egentlig ikke følt et behov for at eje dem før, indtil jeg så dem læsset op på et bord, små, fine og enkle, fyldt med spændende titler fra velkendte forfattere. Så jeg købte tre styk med hjem, nemlig 'A Simple Heart' af Gustave Flaubert, 'The Beautifull Cassandra' af Jane Austen og 'To Be Read at Dusk' af Charles Dickens. Jeg har som sådan ikke hørt noget om de tre titler, men har læst andre bøger af både Austen og Dickens, og så er det bare de fineste størrelser, at have med på farten :)

Da jeg besøgte antikvariatet her i byen den anden dag, havde de sat en masse bøger frem, hvoraf man kunne fylde en pose for 30 kr. Det kunne jeg selvfølgelig ikke så for, så her lod jeg mig inspirere og købte følgende stak:

Arabiske fortællinger: Som jeg faktisk ikke aner noget om, andet end at det nok er arabiske fortællinger! Men bogen var simpelthen så flot, at jeg ikke kunne stå for den. 
Pelikannotatet af John Grisham: Som jeg købte for at fylde posen en anelse op. Det er jo en titel man har hørt om, men udover dette må jeg lade mig overraske når jeg skal læse den.
Vinterbørn af Dea Trier Mørch: Som er en bog der straks tiltalte mig, da jeg så den. Jeg synes generelt jeg får læst for få bøger af danske forfattere, så her er en god mulighed for at ændre på det.
Dronningens Nar af Philippa Gregory: Som passer til to andre bøger af Gregory, som står på min reol. Kun den ene er læst, men husker at jeg synes godt om den, så nu kan denne pynte ved siden af.
Kaninbjerget af Richard Adams: Som længe har stået på min læseliste. Jeg har læst mange anmeldelser af bogen, og er virkelig blevet nysgerrig på den! Så jeg har besluttet at jeg ville læse den i år, og synes egentlig at udgaven jeg fandt her er meget sød.



Men jeg kunne ikke stoppe her, for inde i butikken havde jeg udset mig en super fin udgave af 'Borte med Blæsten' af Margaret Mitchell i fire bind. De er fint illustrerede og har fine indbindinger inden under de lidt pudsige smudsbind (med titel i bedste western-stil).


Jeg overvejede dog købet længe, idet jeg allerede har 'Borte med Blæsten' stående på reolen i en to-binds-udgave. Denne udgave har filmcoveret, og er egentlig også meget fin, men jeg synes nu alligevel at disse fire bind var lidt mere charmerende. Og måske lettere at gå til, nu hvor fortællingen er delt op i fire dele. Så nu kan jeg måske snart komme igang med at få læst denne fortælling, som jeg holder ret meget af på film.


Nå, men det var hvad det var blevet til i denne omgang, og nu skal der virkelig læses, for jeg kæmper stadig med at minimere min stak af ulæste bøger, og denne nye stak hjalp ikke rigtig på projektet!


9 kommentarer:

  1. Det er den udgave af Borte Med Blæsten jeg også har stående. Bøger der fangede mig væsentlig mere end jeg havde troet muligt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg rigtig glad for, at du skriver. Jeg har udskudt læsningen af fortællingen så længe, så tror det snart må være tid til at få den læst :)

      Slet
    2. Jeg har lige genlæst mine egne anmeldelser fra 2012 og kan se at jeg brokker mig over nogle ting, men er temmelig betaget af nogle andre, så jeg håber du også bliver fanget af dem. :-)
      Forresten ... præcis den udgave af Kaninbjerget har jeg også. ;-)

      Slet
  2. Det er altså en ret god høst! Jeg havde nok også kastet mig over den illustrerede Borte med Blæsten-udgave til trods for, at det ellers ikke er en bog, jeg normalt vil købe. Men illustrationerne ser ret cool ud :)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, illustrationerne er fantastiske, og min erfaring siger mig, at det motiverer min læsning med en illustration hist og her. Så jeg tror på, at de nok skal blive læst :)

      Slet
  3. Genbrugsbøger er bare det bedste :) Har også selv Borte med blæsten efter at have fundet den i den lokale biks.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de virkelig. Man kan finde så mange fine bøger, med flotte detaljer, der sjældent ses på nye bøger :)

      Slet
  4. Ej, nogle gode køb! Og sikke et tilbud - dét kan man ikke stille noget op imod :P Åh, jeg har også kigget langt efter den udgave af Borte med Blæsten. Jeg glæder mig til at læse, hvad du synes om historien :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg synes også selv det var en ret god høst :)

      Slet