tirsdag den 10. maj 2016

Mig før dig af Jojo Moyes

Forfatter: Jojo Moyes
Titel: Mig før dig
Orig. titel: Me before You
Forlag: Cicero
Udgivet: 2012 (denne 2015)


439 sider






Baggrund for læsningen:
Denne bog er endnu en af dem, som lå i den store pose med bøger jeg slæbte med mig hjem fra Bogbloggertræffet i efteråret. Jeg er ved at være igennem en god del af disse bøger, og det glæder mig virkelig, for der har været så utrolig mange gode læseoplevelser imellem. Heriblandt denne, som venligst er sponsoreret af Cicero, og som jeg formentlig ikke havde læst, hvis den ikke var blevet mig foræret, på trods af anbefalinger fra venner og blogverdenen. 

Kort resumé:
Lou Clark, som er sidst i tyverne, bor i en lille by på sit gamle værelse hos sine forældre. Hun arbejder på en lille café og lever en meget tryg og sikker tilværelse, uden de store udsving. Men da hun mister sit job, og får job som hjælper til en mand, som har mistet førligheden fra halsen og ned, vendes hendes liv på hovedet. Will er ikke en let mand at komme ind på livet af, men Lou gør sit til at forbedre livskvaliteten for ham med sin sprudlende karakter, og får til gengæld en åbenbaring om den verden udenfor den lille by, som hun aldrig har brudt sig om, at lære at kende.

Evaluering:
Denne bog har været helt vildt hypet, siden udgivelsen i 2012. Jeg har holdt mig på afstand af den, som ofte er sådan overeksponering virker på mig. Og det er jo egentlig ærgerligt, for ofte er der jo en grund til, at så mange mennesker kaster sig over præcis samme bog. Men at det var en bog, jeg ville kategorisere under genren chick-lit, talte heller ikke for bogens chancer for at komme gennem nåleøjet, idet det er mange år siden jeg rigtig har nydt denne genre. Men nu da bogen stod på min reol, ville jeg give den et forsøg, og selvfølgelig elskede jeg den lige så højt, som så mange andre før mig.

Den starter ud med en del klichéer, som irriterede mig, men disse erstattes tidligt, af oprigtige, sjove og kærlige hændelser, som hurtigt overskyggede min tidlige skepsis. Den sjove side af fortællingen, havde jeg på ingen måde forventet af bogen, hvorfor det kom som en kærkommen overraskelse. Udover dette er det en utrolig hjertevarm og kærlig bog, som gjorde mig lidt glad i låget.

Lou er på mange måder en herlig karakter, og jeg kunne godt lide at læse om hendes lidt tvetydige forhold til sin søster og hendes lettere fanatiske familie. I takt med at hendes forhold til Will langsomt blev bedre, skete en forløsning i forhold til fortrængte dele af hendes fortid, og hun kunne langsomt åbne op og stoppe med at fornægte sig selv livets glæder. Det var en meget fin udvikling i fortællingen.

Man kunne måske godt have ønsket sig et mere helstøbt billede af en række af karaktererne i bogen, idet mange af dem virkede meget karikerede. Men jeg accepterede denne præmis for bogen, og synes derefter ikke, at det var noget som forstyrrede min læsning synderligt meget. 

Det var som sagt en bog, jeg ikke havde de store forventninger til, men jeg må sige, at mine fordomme blev gjort til skamme. Det var en rigtig dejlig, hjertevarm fortælling, som vil være den perfekte sommerferiebog.



Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A book your friend loves'.


2 kommentarer:

  1. Det var også én af de bøger, jeg ikke helt vidste, om jeg ville være begejstret for. Det endte jeg dog også med at være. Jeg skal så meget se filmen! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Me too! Jeg er spændt på, om filmen vil fange den rigtige stemning, eller bare blive ligegyldig... Håber på det bedste :)

      Slet