fredag den 8. april 2016

Lidt solskin i regnvejret

Jeg er for en del tid tilbage blevet tagget i 'Sunshine Blogger Award'-tagget af Bøger på tværs. Tanken bag dette tag er følgende (som er en lånt tekst):

"The idea of the Sunshine Blogger Award is tha you nominate bloggers who put a little sunshine in your day, who are positive, creative and inspiring.

The rules:
1. Answer the 11 questions from the blogger who nominated you
2. Nominate some wonderful bloggers and write 11 questions for them to answer."

Jeg nominerer ikke nogen i dette indlæg, da det er virkelig lang tid siden, at jeg selv er blevet nomineret og jeg tror efterhånden, at de bloggere som er interesseret i tagget, efterhånden har fået det besvaret. Hvis der er nogle der ikke har, er i velkomne til at lege med. Jeg har svaret på Kathrines hyggelige spørgsmål, som kommer her:

1. Hvilken serie/fiktiv verden så du gerne at der kom flere bøger om?
Det er et ret svært spørgsmål, for jeg foretrækker oftest at læse enkeltstående bøger. Når jeg endelig går igang med en serie, føler jeg ofte, at det bliver lidt uoverskueligt, hvis serierne bliver for lange. Derfor er det sjældent, at jeg ligefrem ønsker flere bøger indenfor de verdener jeg læser om. Men når jeg lige tænker mig lidt grundigt om, så dukker 'Dragens Øjne' af Stephen King op i min hukommelse. Det er en enkeltstående bog, skrevet til yngre læsere, end de fleste andre bøger af King. Da jeg for flere år tilbage læste bogen første gang var jeg helt vild med den, og siden har jeg læst den flere gange. Jeg synes det var et fantastisk hyggeligt eventyr, og fortælleren ligger op til, at fortællingen rummer flere eventyr, end der er sider til at beskrive, og de fortællinger ville jeg da gerne høre. Så det må blive mit bedste bud på en fiktiv verden, som jeg gerne så, at der kom flere bøger om.

2. Læser du helt tynde eller tykke bøger?
Jeg læser både tykke og tynde bøger. Jeg har en stor forkærlighed for de tykke bøger, både af udseende, men også følelsen når man sidder med dem og nærmest kan mærke fortællingen. Dog læser jeg oftest nogle lidt tyndere bøger imellem de tykke. Det er på en måde lidt mere tilfredsstillende, idet jeg er en temmelig langsom læser, og også må færdiggøre nogle bøger engang imellem for at bibeholde motivationen. 

3. Hvilken fiktiv person minder mest om dig selv?
Det er godt nok svært, at komme på en person, som jeg synes minder om mig selv. Da jeg var yngre identificerede jeg mig meget med de karakterer jeg læste om, men gør det slet ikke i samme grad idag. Dog kommer jeg til at tænke på Caris fra 'Uendelige verden' af Ken Follett. Hun er en stærk og selvstændig kvinde i Middelalderen. Hun kæmper for det hun tror på, sætter sin 'karriere' højt og går en smule mod normerne. Jeg bilder mig selv ind, at jeg godt kunne minde lidt om hende.

4. Hvilken fiktiv skole vil du gerne gå på?
Det må blive det helt oplagte valg, nemlig Hogwarts (jf. Harry Potter-serien af J.K.Rowling)! Jeg tror det ville være helt fantastisk at opleve denne skole med alle dens traditioner, begivenheder og magi. 

5. Er der en bog fra din barndom som du er særligt glad for?
Jeg har mange gode minder om fortællinger jeg har læst som barn, da jeg altid har været en ivrig læser, dog ejer jeg ikke særlig mange af dem. Jeg lånte mest på biblioteket. En serie jeg dog har, som jeg var meget glad for er 'Anne fra Grønnebakken'-serien. Hvis vi går tilbage til de lidt yngre år, har jeg altid været glad for de eventyrsamlinger vi havde derhjemme, som min mor ofte læste højt for min søster og jeg inden vi skulle sove. Jeg kan huske at mine yndlings-eventyr i samlingerne var 'Prinsessen på glasbjerget' og 'Østen for solen og vesten for månen'. Og så prøvede vi tit at lokke min mor til at læse 'Den lille havfrue', men det var mest fordi det var den længste.

6. Læser du helst på dansk eller engelsk?
Jeg læser både dansk og engelsk, men holder mest af at læse dansk. Dette på grund af, at jeg læser en anelse langsommere på engelsk.

7. Hvilken bog har du genlæst flest gange eller er der en bog du for nyligt har læst som du ved at du vil genlæse på et tidspunkt?
Jeg genlæser ikke særlig ofte bøger, da jeg altid synes der er så mange nye bøger, jeg bør læse. Dog tror jeg, at de bøger jeg har læst flest gange må være 'Den uendelige historie' af Michael Ende og 'Tidskortet' af Felix J. Palma, og det er ikke engang fordi, at jeg har læst dem så mange gange igen.

8. Hvad er din yndlings første sætning i en bog?
Jeg er slet ikke en person, som husker første sætninger, men ved en hurtig gennemgang af nogle af mine bøger på reolen, har jeg fundet to eksempler, som jeg synes sætter rammerne og stemningen for fortællingen rigtig godt.

Det første eksempel er en sætning, som de fleste kender, nemlig fra 'Pride and Prejudice' af Jane Austen:

"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife."

Den anden sætning er fra 'Gormenghast - Titus Groan' af Mervyn Peake, hvoraf jeg aldrig har fået læst de to næstkommende fortællinger:

"Gormenghast - det vil sige det oprindelige bygningsværk af sten - ville i sig selv have haft arkitektoniske kvaliteter og en vis charme, hvis det blot et øjeblik havde været muligt at se bort fra det sammensurium af usle, lerklinede rønner, der som en smitsom sot forpestede de ydre ringmure."

9. Lytter du til lydbøger? og har du en bog du særligt kan anbefale i lydbogsformatet?
Jeg har faktisk ikke lyttet til en lydbog siden jeg var barn. Jeg vil egentlig gerne prøve at komme igang med det, for det kunne være fint, når man går tur, gør rent eller lignende, men er ikke rigtig kommet videre end til tanken.

10. Hvilken bog ønsker du dig særligt for tiden?
Jeg har fiflet med tanken om at anskaffe mig 'Peter Pan' af J. M. Barrie, men jeg er bare så meget i tvivl om hvilken udgave jeg skal vælge. Så derfor er det ikke lige blevet til noget endnu. Derudover vil jeg meget gerne snart skaffe næste bind i 'Fables'-serien, så jeg kan komme lidt videre i fortællingen.

11. Står der noget på din bogreol der ikke er bøger? Hvad?
Der står lidt forskelligt på min bogreol, som ikke er bøger, mest fordi, at der er været temmelig god luft på min bogreol, siden jeg fik tilføjet den seneste reol. De ting jeg har stående er bl.a. en Kaj Bojesen-Abe som jeg fik til mit speciale-forsvar, en Buddha jeg havde med hjem fra Cambodia, et lille håndlavet kort jeg havde med hjem fra Sydafrika, et postkort med 'Sense and Sensibility' fortalt på en stribe små tegninger, som jeg havde med hjem fra Bath og en lille globus. Ja, når jeg lige får skrevet det ned, kan jeg godt se et mønster i, at det ofte er souvenirs fra rejser, som ender på bogreolerne.


Det var mine svar på Kathrines gode spørgsmål. Det er altid sjovt, at få sat tankerne igang med en række spørgsmål med emner, man ofte ikke har overvejet før. Hvis i har lyst til at besvare spørgsmålene, må i meget gerne linke til jeres indlæg i kommentar-feltet, det kunne være sjovt at læse jeres svar på de samme spørgsmål. 


2 kommentarer:

  1. Åh, et hyggeligt indlæg! Og så forstår jeg godt dine kvaler ift 'Peter Pan' – det er en vidunderlig bog i så mange fine udgaver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er utroligt svært at vælge :)

      Slet