søndag den 17. april 2016

1. Kvartals-status på læsemål

Her kommer lige en kvartals-status på mine læsemål. Der er ingen tvivl om at jeg kom bedre ud af starthullerne i det første kvartal end det andet, idet der har hersket en mindre læsetørke i april. Nå, men nu handler det om januar-februar-marts, og hvad angår det første læsemål, som hed at jeg skulle læse mere end sidste år, som var 34 bøger, lander jeg på 9 bøger i årets første tre måneder. Hvis trenden fortsætter ender jeg på 36 bøger når året er omme, håber dog, at det kan blive til lidt flere, men det må tiden vide. Det næste mål, var at mindske antallet af ulæste bøger fra årets start, og da jeg nu er på 51 ulæste bøger og startede på 52, går det den rigtige vej. Udover disse to beskedne mål, var der et langt sjovere mål, nemlig at udfylde følgende bog-bingo-plade:


Indtil videre har de fleste bøger for året kunne passe ind i en kategori, hvorfor jeg har sat kryds i 8 felter; jeg tænker at det bliver sværere, jo færre felter der er tilbage.

More than 500 pages:
Written by someone under 30:
One-word title:
First book by favourite author:
A book your friend loves:
Forgotten Classic:
With non-human characters:
Short Stories:
Heard on online:
Book that scares you:
Became a movie:
A funny book: Min mormor hilser og siger undskyld - Backman
Free square:
A best-seller: De smukkeste - Slaughter
More than 10 years old: Sabriel - Nix
Published this year:
Female author:
Set on a different continent:
A true story: Simple living -Plesner
A second book i a series: Through the looking-glass - Carroll
A number in the title: Station 11 - Mendel
A mystery: 4:50 fra Paddington - Christie
Non-fiction:
From bottom of TBR-pile
Blue cover: Stardust - Gaiman

Men altså status for nu er, at jeg er rimelig godt med. Nu håber jeg at min læsetørke vender, for april har bestemt ikke været en særlig god læsemåned, da jeg har haft svært ved at samle mig om læsningen. Nogle gode råd?


6 kommentarer:

  1. Åh, læsetørke - den har også overfaldet mig i årets første måneder... Jeg har tvunget mig selv til at læse det på pensum, men det har nu også været noget af en kamp. Nu gå det dog lidt bedre igen. Når jeg har svært ved at samle mig, er jeg begyndt at male ca. 30 min. i en af mine fine malebøger til voksne. Jeg syntes at det hjælper, da jeg nu kan sidde og læse næsten to timer, hvor jeg før havde svært ved at læse bare 30 minutter.
    Sikke nogle fine skemaer du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et godt tip. Jeg elsker at male i malebøger, men det er lang tid siden jeg har givet mig selv tid til det. Som du selv antyder, kan det måske øge koncentrationsevnen i de list sløve læseperioder :)

      Slet
  2. Hvad med malebøger OG lydbøger? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig god idé. Det kan godt være jeg skal springe ud i lydbøgerne...

      Slet
  3. Jeg er altså stadig helt væk i denne her bingo-plade!! SÅ fed en idé! :D
    Læsetørker er farlige, men mon ikke du vender stærkt tilbage? Jeg krydser i hvert fald fingre for dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er simpelthen så sjov en idé! Jeg synes faktisk allerede det er blevet bedre med læsningen. Læselysten og koncentrationen er begyndt at komme tilbage, så det er herligt :)

      Slet