søndag den 3. april 2016

De smukkeste af Karin Slaughter

Forfatter: Karin Slaughter
Titel: De smukkeste
Orig. titel: Pretty girls
Forlag: HarperCollinsNordic
Udgivelse: 2015 (denne 2016)

464 sider







Baggrund for læsningen: 
I den seneste tid, har der været mange anmeldelser af denne bog i blogverdenen, og nu dukker den altså også op hos mig. Jeg har været så heldig, at HarperCollinsNordic kontaktede mig og tilbød mig et anmeldereksemplar af bogen, hvilket jeg straks takkede ja til, da jeg synes det lød som en enormt spændende bog. Jeg har aldrig læst noget af Karin Slaughter før, men jeg huskede at min mor havde, og at bogen var faldet i god jord.

Kort resumé:
De to søstre Lydia og Claire's liv er gået i to vidt forskellige retninger, siden deres tredje søster, Julia, forsvandt for tyve år siden. Hele familien har lidt under denne tragedie, og er blevet mere eller mindre opløst af samme grund. Mordet på Claire's mand bringer dog Lydia og Claire sammen igen, men inden længe går det op for de to søstre, at Claire's mand ikke var den, som de troede han var.

Evaluering:
Denne bog var én af dem, jeg læste meget hurtigt. Min nysgerrighed blev vakt kort efter at jeg var kommet igang med bogen, og derefter var der ingen vej tilbage. Jeg blev bare nødt til at kende sandheden. Historien var spændende hele bogen igennem, og vaklede på grænsen mellem at give svar og give anledning til nye spørgsmål.

Jeg må indrømme, at jeg til tider synes at denne bog var for grusom til min smag. Der var passager, som gjorde en lille smule ondt i hjertet at læse, men dette gjorde mig bare endnu mere tørstig efter at få hele sandheden af vide.  Jeg havde gjort den fejl, at læse andre anmeldelser af bogen, inden jeg selv var begyndt at læse den, og havde af denne grund fået opfattelsen af, at der ville komme et tvist henimod slutningen. Og måske på baggrund af dette, skuffede det mig en anelse, at dette tvist aldrig kom. Fortællingen havde helt klart nogle overraskende elementer, dog rykkede de ikke så meget ved det overordnede spor, som fortællingen fulgte.

Der er ingen tvivl om, at Karin Slaughter har et skrivetalent for denne genre, og jeg synes at hendes persongalleri, var langt mere dybdegående og troværdigt, end i de fleste andre bøger, jeg har læst indenfor samme genre. Jeg synes, at de to søstre var de perfekte hovedroller, og jeg nød, at man fik så meget baggrundshistorie, som på intet tidspunkt bremsede fortællingens fremdrift. Dog synes jeg til tider, som jeg ofte oplever ved denne type bøger, at søstrene handler lidt for irrationelt og uforståeligt i visse situationer, hvor løsningen på deres problem, måske kunne være lidt simplere end hvad de vælger. I sidste ende, er det nok netop det, der giver en fortælling folk gider at læse, det er bare ærgerligt, når det æder af troværdigheden. 

Måden hvorpå Slaughter har fremstillet en familie i opløsning, efter den tragedie at miste en datter og søster, var fænomenal, og noget af det jeg beundrer allermest i denne bog, er fremstillingen af faderen, som ikke kan slippe sin søgen efter den forsvundne datter. Netop dette gav bogen en dybde, som fik bogen op på et højere niveau. 

Denne bog var virkelig spændende og meget velskrevet, eneste minus for mig, var at jeg synes den var lidt for grusom til min smag, samt de irrationelle valg, som sneg sig ind. Hvis man er vant til at læse krimier og thrillere, tror jeg ikke, at dette vil genere, og jeg kan varmt anbefale bogen til andre læsere.



Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A best-selling book'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar