mandag den 25. april 2016

A Natural History of Dragons af Marie Brennan

Forfatter: Marie Brennan
Titel: A Natural History of Dragons
Serie: A Memoir by Lady Trent
Forlag: Tor Books
Udgivet: 2013

Læst på originalsprog

334 sider




Baggrund for læsningen:
Jeg har for længere tid tilbage læst anmeldelser af 'A Natural History of Dragons' på nettet, men det jeg huskede bogen bedst for, var dens flotte cover. Så jeg bestilte den hjem for noget tid tilbage, men har ikke rigtig fundet tid til at læse den før nu.

Kort resumé:
Isabella bliver i en tidlig alder meget interesseret i dragers adfærd og anatomi, men må lægge låg på sin begejstring, da det ikke er velset for kvinder, at interessere sig for denne videnskab. Der åbner sig dog en mulighed for, at hun kan deltage i en ekspedition inde i landet, hvor hun skal skitsere og holde styr på data, under jagten på information om egnens drager. Det bliver dog en langt mere dramatisk tur, da folk i området bliver angrebet af dragerne. Holdet sætter sig for, at finde årsagen til denne usædvanlige adfærd blandt drager.

Evaluering:
Jeg var desværre rigtig længe om at læse denne bog, da jeg ramte ind i en sløv læseperiode. Det ændrede dog ikke min meget positive oplevelse, som denne fortælling gav mig.

Jeg synes at bogens videnskabelige tilgang til drageaspektet var vildt interessant og gav denne nye verden stor troværdighed. En verden som er meget lig en tidligere tid i vores egen verden, dog med drager, som en fast bestanddel af dyreriget. Dog er det en dyreart, man ikke har så stor en viden om, hvilket ligger et godt grundlag for denne series eksistens.

Fortællingen går langt dybere i forholdet mellem mennesker og drager, lokalbefolkningen i den fjerne egn, og de udfordringer de møder der, end de personlige relationer mellem nøglepersonerne. Dette kan måske skyldes, at fortællingen er fortalt som Lady Trent's erindringer, forhenværende Isabella Camherst, som holder igen med åbenlyst at tale om følelser. Dog kan man læse en del mellem linjerne, omkring hendes forhold til de mennesker hun møder, holder af og afskyer.

Landet hvortil ekspeditionen tager er fjern fra det de kommer fra, og lokalbefolkningen er ikke just glade for besøget. Dette giver en ekstra udfordring for holdet, men samtidig også endnu et plus på troværdigheds-kontoen, idet fortælleren ikke lægger skjul på bevidstheden om klasseforskellen, manglen på interesse for hushjælpen, samt ærlighed omkring hendes senere fortrydelse af dette.

Spændingskurven i denne bog er temmelig flad, med få udsving, men vinder på fortællerformen og på fortællingens troværdighed. Lady Trent er en herlig fortæller og en dame, som jeg straks fandt sympati for. Hun er fornuftig, snarrådig, eventyrlysten og modig. Hendes rejsefæller er folk hun kan stole på, men desværre ikke personer vi kommer så tæt ind på livet af.

Jeg kan roligt anbefale denne bog videre, man skal dog forberede sig på en langsom, omend spændende, udvikling. Der er ingen tvivl om, at jeg skal læse videre i denne serie.



Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A book you heard about online'.

2 kommentarer:

  1. Jipii - er glad for, at du kunne lide den :-)

    Jeg synes konceptet er rigtig fedt men er også enig i, at tempoet er lige lovlig langsomt. Er spændt på, hvad du synes om de følgende bøger :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dem er jeg også rigtig spændt på. Vil ihvertfald gerne høre om flere spændende rejser :)

      Slet