søndag den 27. marts 2016

Stardust af Neil Gaiman

Forfatter: Neil Gaiman
Titel: Stardust
Forlag: Wiliam Morrow & Co.
Udgivelse: 1999 (denne 2012)

279 sider



Læst på originalsproget




Baggrund for læsningen:
Jeg er helt vild med filmen 'Stardust' og synes at det er et fantastisk eventyr. Det tog mig en rum tid, at opdage, at der lå en bog til grunds for filmen, og siden det gik op for mig, har bogen stået højt på min læseliste. Da jeg besluttede mig for, at denne bog, måtte være en jeg skulle eje, havde jeg svært ved at vælge hvilken udgave jeg skulle bestille bogen i, hvorfor der gik yderligere tid, før jeg langt om længe fik bestilt bogen hjem, i denne meget yndige udgave.

Kort resumé:
Tristran Thorn bor i byen Wall, som er adskilt fra det magiske Faerie af en mur der vogtes døgnet rundt. Da Tristran en nat ser en stjerne falde over Faerie, får han mulighed for at få sit højeste ønske opfyldt, såfremt han finder frem til den faldne stjerne. Men rejsen ind i Faerie byder på mange udfordringer, og stjernen er slet ikke så medgørlig, som Tristran havde forestillet sig.

Evaluering:
Bogen 'Stardust' var præcis lige så fortryllende og fin, som jeg havde håbet på. Eventyret er bygget op som en typisk dannelsesrejse, hvor Tristran rejser ud på sit livs rejse, hvor han ikke bare finder sig selv, men også finder sin vej i livet.

Sproget er hyggeligt og finurligt og særligt skildringen af Faerie gjorde mig glad. Faerie er et fantasifuldt og farverigt sted, og jeg ville ikke have noget imod, at høre meget mere om denne verden. Hvert kapitel indledes med en undertitel, som løfter sløret for, hvad kapitlet indeholder. Jeg har nævnt det før, men gør det gerne igen: jeg er vild med når kapitler har titler istedet for et tal alene. Man ser det ofte i børnebøger, men desværre ikke i så mange bøger, som henvender sig til voksne. Det giver en lille forsmag på, hvad man kan vente sig af kapitlet, og giver mig en større lyst til at læse videre.

I forhold til filmen, synes jeg, at den læner sig godt op af bogen. Der er taget nogle friheder i forhold til slutningen, og så er der skruet godt op for humoren i filmen. Bogen indeholder også megen humor, dog en lidt mere diskret form for humor, end man ser i filmen. De små forskelle synes jeg klæder hvert medie fint, og jeg savnede ikke nogle af filmens ekstra scener i bogen (nu så jeg filmen først, så derfor vil man nok sjældent savne scener fra bogen i filmen, selvom det er en lidt omvendt rækkefølge). Fortællingen i bogen er lige præcis som den skal være, og fortællingens lidt mere stilfærdige slutning, klædte historien godt.

Jeg synes det er et fantastisk eventyr, som jeg klart kan anbefale andre at læse. Jeg tror bestemt man vil kunne lide bogen, hvis man kan lide filmen, og hvis man ikke kunne lide filmen (og måske synes den var lidt for meget af det gode), ja, så tror jeg faktisk stadig bogen har en chance for at falde i din smag.




Ydermere indgår bogen i min læseudfordring for i år, i kategorien 'A book with a blue cover'.

4 kommentarer:

  1. Den er simpelthen så smuk - både udenpå og indeni <3
    Jeg er glad for at du nød at læse den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den virkelig! Jeg skal helt sikkert læse mere Gaiman.

      Slet
  2. Så fin en bog og en utroligt smuk udgave. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er så fin med den lille illustration ved hvert kapitel :)

      Slet