mandag den 7. marts 2016

De særlige bøger (9) - Valhalla - Den samlede saga

Alle bøger er på sin vis særlige, men nogle er bare lidt smukkere, lidt mere farverige, lidt mere specielle eller lidt mere unikke end andre. Derfor er der også visse bøger på min reol, som jeg elsker en anelse mere end andre; nogle på grund af indholdet, nogle på grund af udseendet og nogle på grund af begge dele. I hvert af disse indlæg vil jeg vise en af mine særlige bøger frem.


I dette indlæg viser jeg min Valhalla-samling frem, idet den til jul blev komplet. 'Valhalla - Den samlede saga' indeholder 15 dejlige fortællinger, løst baseret på den nordiske mytologi. Der er fem bind i samlingen, som hver indeholder 3 album. Udover at indeholde tegneserierne, indeholder hver bog også lidt fakta omkring hver tegneserie. Bl.a. hvordan holdet fandt på handlingen, hvordan karaktererne blev udviklet, hvilke myter der ligger bag og hvilke overvejelser der ellers er blevet gjort. Dette gør denne samling helt speciel og yderst interessant, om man er interesseret i det tekniske bag en tegneserie eller den nordiske mytologi.

Samlingen er prydet af Peter Madsen's smukke, sjove og finurlige tegninger, som jeg slet ikke kan få nok af. Dog ligger der langt flere menneskers slid bag tegneserien; et helt hold som løbende forandres, men hvor Peter Madsen's genkendelige streg bibeholdes gennem alle 15 album. De 15 album blev tegnet og skrevet henover 30 år (fra 1979 til 2009), hvilket gør det muligt, at opdage en klar udvikling i fortælling, teknik og stil, dog uden at miste en klar sammenhæng fra første til sidste album.


Samlingerne består hver især af:

Valhalla - Den samlede saga 1: Ulven er løs, Thors brudefærd, Odins væddemål
Valhalla - Den samlede saga 2: Historien om Quark, Rejsen til Udgårdsloke, De gyldne æbler
Valhalla - Den samlede saga 3: Ormen i dybet, Frejas smykke, Den store udfordring
Valhalla - Den samlede saga 4: Gudernes gaver, Mysteriet om Digtermjøden, Gennem ild og vand
Valhalla - Den samlede saga 5: Balladen om Balder, Muren, Vølvens syner



Se de tidligere indlæg i denne serie:
De særlige bøger (8) - The Picture of Dorian Grey
De særlige bøger (7) - Harry Potter - From page to screen
De særlige bøger (6) - L. M. Montgomery: Anne fra Grønnebakken
De særlige bøger (5) - Sir Arthur Conan Doyle: Sherlock Holmes
De særlige bøger (4) - C. S. Lewis: Narnia
De særlige bøger (2) - Hergé: Tintin
De særlige bøger (1) - Michael Ende: Den uendelige historie

2 kommentarer:

  1. De er altså også fantastiske! Jeg overvejer at genlæse mine - måske i løbet af sommeren eller efteråret :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bestemt også en genlæsning værd :)

      Slet