søndag den 31. januar 2016

Simple Living af Nadia Plesner

Forfatter: Nadia Plesner
Titel: Simple Living
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivelse: 2015


381 sider







Baggrund for læsningen:
Da jeg var til bogbloggertræf i efteråret, kom kunstneren Nadia Plesner og fortalte om sin nye bog 'Simple Living' og hvad der lå bag fortællingen. Jeg blev mildest talt blæst bagover af hendes inspirerende, modige og fuldstændig absurde fortælling. Der er ingen tvivl om at Nadia er en fantastisk formidler når hun fortæller sin historie, så jeg var spændt på, hvorvidt hun havde formået at få den ned på skrift med samme succes. 

Kort resumé:
Fortællingen handler om Nadias egne oplevelser, hvor hun en dag, i en campingvogn i Holland, inspireres til at lave et kunstværk, som skal sætte fokus på folkemordet i Sudan. Med dette kunstværk får hun dog modegiganten Louis Vuitton på nakken. Hun skal nu, ikke bare kæmpe for at komme sig over et voldsomt uheld hun har været ude for, ikke bare kæmpe for folket i Sudan, men også kæmpe for den kunstneriske frihed, mod en modstander, som ikke giver op så let. 

Evaluering:
Efter endt læsning vil jeg sige, at det er lykkedes for Nadia Plesner at få hendes fortælling ned på skrift, på en spændende og medrivende facon. Selve hændelsesforløbet er medrivende i sig selv, men fortællingen er nedskrevet med en meget nærværende fortællestil og jeg kunne levende se Nadia stå og fortælle, mens jeg læste. 

Jeg sad ofte og krummede tæer, da Nadia tager så mange valg i forhold til sit privatliv, som for mig er fuldstændig uforståelige. Derimod har jeg ikke andet end stor respekt for de valg hun tager i forhold til sin kunst og sin kunstneriske frihed. Det er simpelthen så modigt at holde fast på det man tror på, når man er så underlegen på ressourcer i forhold til sin modstander. Derudover har jeg meget stor respekt for hendes indsamling til diverse kriseramte områder og jeg inspireres meget af hendes gåpåmod og uselviske facon. Det er helt klart noget vi alle kan lære noget af. I forhold til hendes privatliv, kæmper hun sig ud af det rod, hun har viklet sig ind i, og ender et fantastisk sted, hvor hun formentlig ikke var havnet, hvis hun ikke havde taget de valg.  

Under det foredrag Nadia Plesner holdt til bogbloggetræffet, fortalte hun at arbejdet med at skrive bogen, havde virket terapeutisk på hende og hjulpet hende med at bearbejde de traumatiske oplevelser hun har været igennem. Når man læser hendes fortælling, forstår jeg hvorfor dette er nødvendigt, dog synes jeg også det skinner igennem, at nogle detaljer måske mere er der for at få det ud af systemet end for at gavne fortællingen. Men dette er en mindre ting i forhold til helhedsindtrykket.

Alt i alt, synes jeg det er en utrolig spændende oplevelse Nadia har været igennem, som var spændende at høre hende fortælle om, og som var spændende at læse om. Jeg tror at bogen vil inspirere alle der læser den på den ene eller anden måde, den har ihvertfald inspireret mig, og jeg kan varmt anbefale den til andre.



Ydermere er denne bog en brik på min 'reading bingo'-plade i kategorien 'A book based on a true story'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar