torsdag den 7. januar 2016

Læsemål for 2016

Jeg har hele tiden vidst, at jeg også ville have nogle læsemål for 2016. Det var ikke alle mine mål for 2015, som gik lige godt, men jeg synes nu alligevel det er ret hyggeligt. To af de mål jeg satte mig sidste år, vil jeg gerne bibeholde, nemlig:
  • At læse flere bøger end jeg gjorde sidste år, hvor jeg nåede op på 34 bøger.
  • At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen. På nuværende tidspunkt har jeg 52 ulæste bøger, stående på reolen. Jeg regner selvfølgelig med at købe flere bøger i løbet af året, så mit mål er såmænd bare, at have færre ulæste bøger på min reol, når vi når slutningen af dette år, end jeg har nu. 
Udover dette synes jeg det kunne være sjovt, at sætte mig nogle læsemål i forhold til de specifikke bøger jeg kommer til at læse gennem året. I jagten på inspiration til dette, kom jeg pludselig i tanke om en sjov idé, som jeg så på Eibes bogblog sidste år. Det var en slags bogbingo-plade og da jeg googlede det, fandt jeg en fra www.retreatbyrandomhouse.ca. Den indeholder 25 forskellige emner, som jeg synes lyder ret fornuftige i forhold til, hvad jeg normalt læser, så jeg tror at jeg vil forsøge mig med den:


Jeg glæder mig helt til at komme igang med, at forsøge, at parre mine bøger på reolen med ovenstående kategorier. Jeg tænker at hver bog kun kan opfylde én kategori og så må vi se, hvor langt jeg når. Har i sat jer nogle læsemål for året?


12 kommentarer:

  1. Lyder som en sjov lille læseleg. Den tror jeg jeg hopper med på:)
    Mit læsemål på goodreads er 30 bøger. Læste 26 sidste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gør endelig det! Så passer antallet også nogenlunde. Jeg synes kategorierne er så fine, fordi de virker okay lette at opfylde. Du må meget gerne skrive når du får streget nogle, det kunne være så hyggeligt at følge med i :)

      Slet
  2. Ej, den ser fin ud den bingoplade. Ved ikke om den lige passer til mig lige i år med begrænset læsetid, men den er da værd at have med i hukommelsen. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg kan godt lide, at jeg ikke behøver at søge langt væk fra mine reoler og hvad jeg ellers læser, for at kunne opfylde den. Det tror jeg da ihvertfald ikke jeg behøver... :)

      Slet
  3. Det var da en sjov ide med læsebingo og det virker da dejligt overskueligt. God fornøjelse, jeg ser frem til at følge med i hvordan det går med dit bingo-spil i løbet af året.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er nemlig meget overskuelig. Jeg læste på en blog, at hun tog skridtet videre og klippede kategorierne ud, hvorefter hun så kunne trække dem én efter én og ligge på en plade magen til. Det lyder nu også meget hyggeligt, men tror at jeg foretrækker at tage dem som de passer ind :)

      Slet
  4. Det ER en sjov idé, for det sender én ud i nogle retninger, man måske ikke lige havde regnet med.
    Jeg nåede desværre ikke dem alle, men kom faktisk ret godt med. :-)
    Jeg glæder mig til at følge med. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var meget i tvivl om hvilke læsemål jeg skulle sætte mig i år, så jeg var simpelthen så glad for at komme i tanke om dit indlæg fra sidste år. Det havde sat sig fast :)

      Slet
  5. Held og lykke med dine læsemål!
    Jeg har sat min Goodreads Challenge til 45, men mest fordi det er en vane, ikke nødvendigvis for at overholde den. Tilgengæld, synes jeg at læse-bingo pladen er god. Jeg kunne godt bruge noget inspiration til at vælge nogle mere varierede læseoplevelser, så jeg tror jeg faktisk vil printe den ud denne gang. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja gør det! Du må endelig skrive hvad du får læst til kategorierne, det kunne være så sjovt at følge med :)

      Slet
  6. Sikke en sød bingo-plade og en hammer god idé! :D
    Selv har jeg ingen mål som sådan, andet end jeg overvejer et slags købs-begrænsnings-mål (lidt ala, læs-3-bøger-køb-en), for selv om jeg elsker at have en masse ulæste bøger at vælge i mellem, så er over 200 måske liiiige i overkanten. Men nu må jeg jo se, hvordan jeg gør. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god idé, men ja, det er så svært at holde sig tilbage, når der hele tiden dukker så mange fine bøger op!

      Slet