søndag den 3. januar 2016

Året der gik-statistik 2015

Så kom tiden hvor vi kunne springe ind i 2016 og sætte 2015 i selskab med de mange forgangne år. Året er endnu engang gået alt for hurtigt, og jeg mistænker, at jo ældre man bliver, jo hurtigere går årene. 2015 har været et år, hvor især arbejdet, flere spændende rejser og min lille niece har fyldt rigtig meget for mig. På det boglige plan har jeg haft nogle gode læseoplevelser og fået læst nogle bøger, som længe har stået på min læseliste. I dette indlæg vil jeg gøre status over mine oplevelser og mål fra 2015.

Statistik fra året der gik på bloggen:
  • I alt blev det til 65 indlæg
  • og deriblandt var 34 af indlæggene anmeldelser
  • De indlæg med flest visninger var: 'Bogkatten' og 'Bogbloggertræf'
  • Den anmeldelse med flest visninger var: 'Mordet i det blå tog' af Agatha Christie

Top 3 over bøger jeg nød allermest at læse:
  • Liv efter liv af Kate Atkinson - En ret vidunderlig fortælling om hvordan små ting i livet kan forme vores skæbne.
  • En mand der hedder Ove af Fredrik Backman - Denne bog var både sjov og livsbekræftende og jeg tror, at det er den bog jeg har anbefalet til flest mennesker i år.
  • Sandheden om Harry Quebert sagen af Joël Dicker - En virkelig spændende fortælling, med fuld skrue på plot-twists.

Top 3 over bøger der skuffede mig mest:
  • Hændelser ved vand af Kerstin Ekman - Jeg mener ikke at dette var en dårlig bog som sådan, jeg havde bare nogle forventninger til den, som den slet ikke kunne indfri. Den fangede mig slet ikke.
  • Stormfulde højder af Emily Brontë - Denne fortælling faldt helt ved siden af i forhold til hvad jeg havde forestillet mig. Den var alt for kold til, at jeg kunne holde af nogle af personerne og det ødelagde fornøjelsen for mig.
  • Rose Madder af Stephen King -  Denne bog faldt slet ikke i min smag. Jeg synes den var temmelig kedelig og så forstod jeg slet ikke karaktererne. 

Bogudfordringen 2015:
Jeg gav mig selv en udfordring for 2015, som jeg mente var temmelig overskuelig. På trods af dette, kom jeg ikke helt i mål. Én af de største udfordringer for mig er nok, at huske de mål jeg har sat mig. Jeg tænker ikke så meget over dem i min daglige læsning, hvorfor det mere var held end noget andet at jeg nåede de fleste. Status er følgende:

Mål: At læse flere bøger end jeg gjorde sidste år (30 bøger).
I 2015 nåede jeg at læse 34 bøger (plus en del tegneserier). Det er ikke vildt imponerende, men dog flere end sidste år, hvilket jo var målet.

Mål: At mindske mit antal af ulæste bøger på reolen (36).
Denne er lidt kringlet at svare på. Jeg var jo til bogbloggertræf i efteråret, hvor jeg fik en stor stak bøger. Jeg har besluttet mig for ikke at tælle de bøger med. Det er nok lidt snyd, men med så mange nye bøger på en gang, ville mit mål blive umuligt. Det har såmænd været svært nok i forvejen. Og når jeg gør bogstakken op, har jeg 35 ulæste bøger på reolen plus bøgerne fra bogbloggertræf. Det er en minimal reduktion, men en reduktion trods alt.

Mål: At genlæse minimum 2 bøger, som jeg holder af.
Jeg har fået genlæst 'Dragens Øjne' af Stephen King og 'A Christmas Carol'. De var begge dejlige fortællinger, som jeg nød at få læst igen.

Mål: At afslutte minimum 2 serier.
Jeg fik afsluttet Study-serien med 'Fire study'. Derudover fik jeg ikke afsluttet flere serier. Jeg læser ikke så mange serier, så ved egentlig ikke lige hvad jeg tænkte på, da jeg satte mig målet. Jeg har dog fået afsluttet 'The adventures of Sherlock Holmes', som jeg betragter lidt som værende en del af en serie, da den er fra min Sherlock Holmes-samlingen. Dog har jeg langfra afsluttet samlingen.

Mål: At læse minimum fem bøger af forfattere som hverken er europæiske eller fra nordamerika.
Her gik det lidt galt, og bærer præg af, at jeg ikke har konsulteret mine mål, når jeg har skulle vælge bøger. Jeg havde en idé om at læse nogle bøger fra Kina og Japan, men det blev kun til en enkelt fra Australien, nemlig 'Store små løgne' af Liane Moriarty.


Litterære oplevelser:
Af litterære oplevelser i 2015 deltog jeg i Bogbloggertræf i Aalborg, hvilket var en dejlig oplevelse. Desværre måtte jeg melde pas til årets to Deweys readathon og Bogforum, som jeg ellers plejer at deltage i. Grunden til dette var rejser, så jeg kan ikke være rigtig ærgerlig over at være gået glip af disse oplevelser. Dog håber jeg at kunne deltage i dem i 2016.

                                                       ________________________________________

Alt i alt synes jeg 2015 har været et dejligt år, og jeg glæder mig meget til at se hvad 2016 bringer af gode læseoplevelser og litterære oplevelser. Jeg vil snarest muligt sætte nogle nye mål for 2016 og nok skæve lidt til dem, som fungerede godt i år. 

Tak til alle jer læsere, som følger bloggen. Det er en fornøjelse at i har lyst til at læse med og kommentere. Jeg håber, at 2016 bliver lige så godt som 2015!

HÅBER I ALLE HAR HAFT ET RIGTIG GODT NYTÅR !

12 kommentarer:

  1. Hyggeligt at høre om dit læseår. Jeg kan godt forstå din skuffelse over Rose Madder - den brød jeg mig heller ikke om, og den var faktisk skyld i, at jeg holdt en lang pause fra hans bøger derefter (jeg var ellers stor King-fan inden). Heldigvis har han skrevet mange gode bøger efter, så dem har jeg læst en del af de sidste par år :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har heldigvis læst to andre King-bøger, som jeg synes var rigtig gode, så jeg blev ikke helt skræmt væk. Men altså... den var virkelig ringe...

      Godt nytår:)

      Slet
  2. Godt Nytår :) Hvor er jeg dog misundelig på alle dine rejser :) Jeg glæder mig til at se hvilke læsemål du sætter dig i 2016 og til at læse med igen på ding blog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig godt nytår til dig også :)

      Åh ja, det har bestemt været et godt rejseår, kan kun håbe på at 2016 bliver lige så godt hvad rejser angår :) Angående læsemål, skal jeg også lige tænke mig godt om, hvad der ville passe ind i mine læsevaner, men der kommer helt sikkert nogle, for jeg synes nu det er så hyggeligt :)

      Slet
  3. Godt nytår :-)
    Wow, du har alligevel haft en del læsemål. Jeg tror slet ikke, jeg kunne finde ud af at holde styr på mere end et enkelt eller to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg havde nogle stykker, dog formåede jeg jo så desværre ikke at komme i mål med dem alle, hvilket nok delvist skyldtes, at jeg simpelthen glemte dem. Så det er nok ikke en stor fordel at have mange :)

      Slet
  4. Hvor er det fedt at du sætter dig nogle læsemål, tror slet ikke jeg ville kunne holde dem, så mit eneste læsemål er et læse mere :) glæder mig til fortsat at læse med på din blog her i 2016 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et godt mål! og også et af mine. Det gik ikke så godt med alle målene, men tror nu alligevel jeg vil sætte et par stykker for i år, for synes jo alligevel det er meget hyggeligt :)

      Slet
  5. Rigtig godt nytår, det var så hyggeligt at møde dig i efteråret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig godt nytår :) Det var rigtig hyggeligt, og håber at se dig i år igen :)

      Slet
  6. Åh du nævner så mange bøger der bare står og samler støv her hjemme og endnu ikke læst.. Ha.. men sådan vil det jo nok altid være ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan tror jeg altid det vil være. Så snart man kommer lidt ned i bunken af ulæste bøger, får man købt sig en bunke nye bøger... :)

      Slet