søndag den 27. december 2015

The Nutcracker af E.T.A. Hoffmann

Forfatter: E.T.A. Hoffmann
Titel: The Nutcracker
Orug. titel: Nussknacker
Forlag: Penguin (Christmas Classics)
Udgivet: 1816 (denne 2014)

112 sider

Læst på engelsk




Baggrund for læsningen:
I anledningen af december måned fik jeg bestilt nogle julebøger hjem, til at forsøde juletiden. Heriblandt var 'The Nutcracker', som jeg længe gerne har ville læse. Som barn havde jeg fortællingen på tegnefilm og jeg har set frem til at se, hvor mange ligheder der var mellem de minder jeg havde om tegnefilmen og den originale fortælling. Lighederne var mange.

Kort referat:
Juleaften drages den unge Marie af nøddeknækkeren som hænger på træet sammen med et væld af andre gaver. Hendes søskende har ikke samme opfattelse af den lille nøddeknækker, men Marie fatter straks sympati for den lille træmand. Om natten vækkes nødeknækkeren til live sammen med alle de andre stykker legetøj og Marie forstår snart, at nøddeknækkeren og hans rige er i fare for at falde i hænderne på den onde musekonge med syv hoveder. Hendes gudfar Drosselmeier er den eneste som ikke griner af hendes fantastiske beretning, men fortæller hende derimod nøddeknækkerens historie, som får Marie til at forstå hvorledes det er gået så galt. Marie er klar til at ofre meget i kampen mod den onde musekonge.

Evaluering:
Nu er det lang tid siden jeg har set tegnefilmen fra min barndom, men jeg kunne straks genkende fortællingen. Fortællingen besidder den barnlige forventningens glæde over hvad der mon gemmer sig under træet, de glade juledage, hvor man er opslugt af de nye ting man har fået, og den fantastiske evne, børn besidder, til at leve sig ind i en fantasiverden uden at skelne til virkeligheden. Alt dette fører mig tilbage til min barndoms juletid, som var præcis hvad jeg ønskede at opnå, da jeg bestilte denne julebog hjem.

Udover at være en fortælling om julen og nøddeknækkerens eventyr, er det også en fortælling om at kæmpe for det man tror på og tro på sig selv. Det er utvivlsomt en fortælling skrevet til børn, dog er de forsvindende linjer mellem fantasi og virkelighed og de mange fællestræk mellem de to verdener spændende at dykke længere ned i, og gør fortællingen oplagt til både børn og voksne.

Jeg nød at læse den korte fortælling, som en kort tid førte mig tilbage til min barndom. Den bar på en masse julestemning (måske især fordi jeg altid så tegnefilmen i julen) og hygge, og den kan bestemt anbefales.



6 kommentarer:

  1. Dejligt at du også kunne lide den! Jeg synes, din anmeldelse rammer meget godt, hvad jeg også godt kan lide ved bogen :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at vi er enige :) Det var en hyggelig bog, som jeg tror skal genlæses til næste jul :)

      Slet
  2. Den lyder simpelthen bare så god :) er helt sikkert en bog jeg skal have fat i :) så den også til jul da jeg var lille, men det var i Barbie udgaven, og elsker virkelig den historie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så skal du helt sikkert have den! De er så sød, og lige præcis som jeg husker fortællingen :)

      Slet
  3. Den er bare så fin - udseendesmæssigt og indholdsmæssigt. <3

    SvarSlet