fredag den 18. december 2015

Far from the Madding Crowd af Thomas Hardy

Størstedelen af denne bog blev læst på min seneste rejse til Cambodia og Laos. Derfor bringer billedet lidt varme med sig, i denne kolde tid, da det er taget på en flodbåd på vej op af Mekong floden i Laos.


Forfatter: Thomas Hardy
Titel: Far from the Madding Crowd
Forlag: Collins Classics
Udgivelse: 1874 (denne 2010)

429 sider

Læst på engelsk





Baggrund for læsningen:
Jeg købte denne bog i en boghandel i Laos, da jeg var en smule træt af de bøger jeg havde medbragt hjemmefra. 'Far from the Madding Crowd' var derimod en bog, som stod på min læseliste, og efter at have set filmen i flyet til Cambodia, var jeg meget interesseret i at læse bogen bag. Selvfølgelig fordi jeg syntes rigtig godt om filmen.

Kort referat:
Den unge, smukke og ubekymrede Bathsheba Everdeen arver en gård med land i Weatherbury af en afdød onkel, og går til denne opgave med stor energi og livsglæde. Den nye gårdbestyrerindes ankommen går dog ikke det lille samfund forbi, og Bathsheba får flere bejlere, som er så vidt forskellige i natur, som de kunne være. Men Bathsheba, som stadig er ung, har ikke erfaring med kærlighed, og får snart rodet sig ud i en affære, som ændrer hendes og ikke mindst hendes bejleres liv.

Evaluering:
Hvor er det dog en fin fortælling. Under læsningen kunne jeg ikke lade være med at sammenligne med filmen, da jeg så den for nylig, og filmskaberne har til min glæde været meget tro overfor bogens hændelsesforløb. Bogen gav mig et andet syn på flere af karaktererne, især Bathsheba Everdeen, som ikke var helt så stærk og blid, som filmen gav mig indtrykket af. Bathsheba er en meget nuanceret personlighed, som jeg fattede sympati for, omend hun ikke altid fortjente det. Det var helt klart de skarpe portrætter af meget forskellige personligheder, jeg faldt for i bogen. Karaktererne overraskede  mig gennem fortællingen, men var stadig tilpas troværdige, omend fortællingen ligeledes er krydret med en del karikerede stereotyper i form af gårdarbejderne og tjenestepigerne. Det var også meget fint, at bogen havde denne humoristiske side, men det var ikke det, som fik mig til at holde af fortællingen.

Fortællingen er af den slags, som ikke er fyldt med stor spænding og action, men er mere den type fortælling, som flyder let fremad i et tempo, lige stærkt nok, så man ikke når at kede sig.

Jeg synes der er dele i bogen, som var lidt tunge at komme igennem. Især samtalerne mellem bønderne, hvor ordene er nedskrevet, som de udtales og ikke som de staves, gav mig lidt sved på panden. Generelt er jeg ikke så meget for denne type fortællekunst, dog må jeg indrømme, at det satte scenen på en facon, der nok ikke havde været muligt uden denne lille unode. Men det tager altså lidt ekstra tid at komme igennem samtalerne, hvis forståelsen skal med.

Der er en rigtig fin ordliste bag i bogen på denne udgave, hvor der er en kort ordforklaring på de ord, som ikke benyttes så ofte i nutidig tale. Det er en virkelig god detalje ved bogen, jeg er bare virkelig dårlig til at benytte denne typer lister under min læsning. Det er dog rart, at den er der.

En ret skøn fortælling fortalt i et roligt tempo, med mange fine beskrivelser og flere spændende karakterer. Det er bestemt en anbefalelsesværdig læseoplevelse, dog skal man nok være en anelse tålmodig, for at kunne nyde fortællingen.




4 kommentarer:

  1. Jeg har virkelig tænkt på at komme i gang med denne roman længe nu. Jeg så netop også traileren til filmatiseringen, og jeg var lidt grebet. Men jeg kan aldrig gøre op med mig selv, om jeg skal læse bogen, før jeg ser filmen eller omvendt... Men nu har jeg hørt fra flere at filmen er ret spot on, så måske har det ikke den store betydning. Om ikke andet burde jeg måske bare komme i gang med én af delene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer bedst at kunne lide, at læse bogen først, men i dette tilfælde, føltes det ikke som en ulempe, at have set filmen først. Der var selvfølgelig ikke den store overraskelse i hændelsesforløbet, men da bogen er af den stille og rolige art, synes jeg egentligt det var helt okay, at kende til fortællingen forinden læsningen.

      Jeg tænker, at bogen nok ikke er for alle, men at hvis man kan lide filmen, så kan man højst sandsynligt også lide bogen. På den baggrund, kan man jo lige teste sig selv, inden man kaster sig ud i bogen. Dog har jeg dog hørt flere, som læste bogen først, at de ikke brød sig om filmen, men det er nok en anden sag :)

      Slet
  2. du er velkommen i denne klub hvis du stadig maler i vokenbøger
    https://www.facebook.com/groups/1099628613380730/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg! Tak for tippet :)

      Slet