tirsdag den 8. december 2015

Eventyrbogen af Peter Madsen

Eventyrbogen - 25 klassiske folkeventyr
Fortalt af Peter Madsen
Illustreret af Peter Madsen
Forlag: Alvilda
Udgivet 2014


200 sider







Da jeg var til bogforum sidste år så jeg et interview med Peter Madsen om hans nyudgivne 'Eventyrbogen', og en lille time derefter befandt jeg mig på forunderlig vis i køen til en signering, med ét styks 'Eventyrbogen' under armen. Ja sådan kan det gå. Den signering jeg fik den dag, er til dato den fineste jeg har fået. 

Peter Madsen har samlet 25 kendte og mindre kendte folkeventyr og genfortalt dem i et nutidigt sprog. Én af de ting jeg husker han blev spurgt om under interviewet var, hvorledes han mente at denne eventyr-bog kunne skille sig ud fra alle de andre der er. Her svarede han noget i retning af, at én af de ting han savnede ved de samlinger der var på markedet var billeder. Han havde besluttet sig for, at der ikke skulle gå en eneste side fri af et billede i denne bog. Det har han levet op til; der er i sandhed billeder på hver en side, og dette er det allerbedste ved denne bog, for der er nu intet som Peter Madsens tegninger. De er så flotte, farverige og eventyrlige og helt som man forventer, at de skal være, når der står Peter Madsen på forsiden.

Bogen indeholder mange velkendte eventyr, som f.eks. 'Askepot', 'Rødhætte' og 'Hans og Grete', dog stødte jeg også på nogle jeg ikke havde læst før, som f.eks. 'Lillekort', 'Pimpegryden' og 'Ranglerik med violinen'. Glæden var meget stor, da jeg så, at to af mine absolut favorit-eventyr fra min barndom var med, som ellers ikke er med i så mange samlinger, nemlig 'Prinsessen på glasbjerget' og 'Østen for solen og Vesten for månen'. Jeg husker at min mor har læst dem højt for mig og min søster et utal af gange inden vi skulle sove og det var rigtig dejligt at genlæse dem i denne udgave.

Jeg har læst et eventyr fra tid til anden gennem det år jeg har ejet bogen, og det har været en rigtig fin måde at læse den på. Dog ville denne bog også være helt perfekt til højtlæsning, idet fortællingerne er forholdsvis korte, og de mange billeder gør det til en helt særlig læse- og lytteoplevelse.

Alt i alt er denne bog en rigtig dejlig eventyr-samling, og er en god kandidat til årets julegaver, hvis man skulle stå og mangle en god gave til et barn eller en barnlig sjæl.



4 kommentarer:

  1. Den bog står meget højt på min ønskeseddel - elsker hans tegninger :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hans tegninger er også noget helt særligt! Det er en rigtig fin bog :)

      Slet
  2. Ej, den bog ønsker jeg mig også helt vildt! Den er så flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den! Fyldt med de fineste farverige tegninger!

      Slet