fredag den 6. november 2015

Store små løgne af Liane Moriarty

Forfatter: Liane Moriarty
Titel: Små store løgne
Orig. titel: Big little lies
Forlag: Politikens Forlag
Udgivelse: 2014










Baggrund for læsingen:
Denne bog var med i den overvældende bogstak, som jeg slæbte med hjem fra dette efterårs bogbloggertræf, venligst sponsoreret af Politikens forlag. Jeg har, her på det seneste, været i humør til de lidt lettere, feel-good romaner, hvorfor jeg straks kastede mig over denne efter bogbloggertræffet.

Kort referat:
Bogen starter med, at der er én, med tilknytning til Pirriwee folkeskole, som er død. Er det et uheld? Er det mord? Og hvem er offeret? Der er en efterforskning igang, men for at kunne forstå sagen, spoles tiden tilbage til skolestart hvor Madeleine, Celeste og Jane, som alle har børn der skal starte i samme klasse, bliver gode venner over Madeleines forstuvede ankel. De er tre vidt forskellige kvinder, som støtter hinanden i hverdagens intriger, store som små. Men de gemmer alle på hemmeligheder, som til slut vil ende ud i et dødsfald.

Evaluering:
Jeg slugte denne bog på kort tid. Den var egentlig ikke fordi jeg synes den var helt fantastisk, men jeg var bare så pokkers spændt på, hvem det var, som var død. Og det var det, fortællingen kunne. At holde på spændingen, give en ledetråd en gang imellem, og så ellers overraske læseren på bogens sidste sider. Det var god underholdning! 

Jeg blev dog lidt træt af persongalleriet, som var lidt af nogle stereotyper. Madeleine den farverige, sprudlende kvinde, Celeste, den smukke, rige, og distræte kvinde, og Jane, den unge tilflytter, som er usikker på sig selv og ikke gør noget ud af hår og tøj. Jeg troede på Celeste og hendes børn, og jeg troede til en vis grænse på Jane og hendes barn, men jeg troede ikke på Madeleine og hendes børn. Den til tider overkarikerede Madeleine blev for meget og ødelagde bogens troværdighed for mig. Dog synes jeg det blev et mindre og mindre problem, jo længere jeg kom ind i bogen. 

Jeg forventede at blive overrasket til slut, det er det der forventes gennem hele bogen, og det blev jeg som sådan også. Dog havde jeg håbet på en lidt mindre belejlig slutning, idet den kom til at virke lidt for konstrueret. 

Men alt i alt var jeg godt underholdt under hele min læsning, så hvis man leder efter noget hyggeligt, let underholdning, kan bogen klart anbefales.


Vurdering:




Dette indlæg er planlagt, idet jeg lige nu befinder mig i Cambodja eller Laos på et tre-ugers eventyr!

2 kommentarer:

  1. Jeg blev så glad, da jeg så den i posen til bogbloggertræf. Jeg elskede "Min Mands Hemmelighed", så jeg glæder mig virkelig til at læse denne også! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil glæde mig til at læse hvad du synes om den :)

      Slet