fredag den 27. november 2015

Sonjas sidste vilje af Åsa Hellberg

Herunder kommer en kort anmeldelse af 'Sonjas sidste vilje', som blev læst på min seneste rejse, og som derfor nu bor på en café i Laos. Billedet er taget på Don Det i Laos, fra vores terrasse med den skønneste udsigt ud over floden.


Forfatter: Åsa Hellberg
Titel: Sonjas sidste vilje
Orig. titel: Sonjas sista vilja
Forlag: Rosenkilde & Bahnhof
Udgivelse: 2012 (denne 2014)


315 sider





Baggrund for læsningen:
Jeg fik bogen til bogbloggertræf i 2014, og tænkte at denne ville egne sig godt til ferielæsning, hvorfor den blev slæbt med i rygsækken til Cambodia.

Kort referat:
Maggan, Rebecka, Susanne og Sonja har været veninder siden ungdommen, og er nu midt i 50'erne da Sonja pludselig dør. Da de tre veninder skal høre testamentet får de sig en stor overraskelse, da Sonja havde et liv og en formue, som de tre veninder aldrig kendte til. Sonja efterlader det hele til de tre veninder, på visse betingelser. Disse betingelser fører de tre veninder til hver deres destination i Europa med hver deres drøm at opfylde.

Evaluering:
Denne fortælling var fra start til slut alt for forudsigelig og kliché-fyldt til min smag. Det  var som sådan en sød historie, men det var simpelthen krydret med alt for mange ligegyldige samtaler og oplysninger, som intet gjorde for fortællingens fremdrift eller nuancering, og som derfor burde være skåret fra.

De tre veninder har alle en forhistorie der kunne have været interessant, dog fokuseres der istedet udelukkende på de tre kvinders kærlighedsliv, som er lidt for fantastiske til at være troværdige.

Jeg brød mig ikke meget om denne bog, men om ikke andet var den hurtigt læst.

Vurdering:



4 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke være mere enig. Hvis det ikke havde stået og hvis der ikke havde været lidt hentydninger til overgangsalderen og sådan noget, kunne disse kvinder have været i slutningen af tyverne og ikke halvtredserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det med alderen, tænkte jeg også over et par gange.Det var bestemt ikke troværdigt!

      Slet
  2. Åh jeg har også haft den her stående lidt for længe og kan ikke rigtig tage mig sammen til at læse den - lyder heller ikke til at være en bog man behøver have særligt travlt med at få læst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, den var altså ikke rigtig noget for mig. Hvis ikke jeg havde haft den med på rejse, er jeg ikke sikker på, jeg havde læst den færdig.

      Slet