lørdag den 21. november 2015

Hvordan de var og hvor de endte...


Okay, jeg troede jeg havde tænkt på det hele. Jeg skulle ud og rejse og mente, at jeg havde de perfekte rejsebøger. Letlæselige, små og ikke svære at 'smide væk' undervejs på turen. Virkeligheden viste sig bare at være lidt anderledes. De VAR letlæselige, de VAR små og de var IKKE svære at skille sig af med, dog var der en enkel ting jeg havde glemt at tage med i mine beregninger. Nemlig at vælge bøger, som jeg reelt havde lyst til at læse. De tre bøger jeg tog med (Sonja's sidste vilje, Katharerne, Tusindfryd) var alle bøger jeg havde fået foræret, og som jeg ikke rigtig havde læst anmeldelser af, før jeg valgte at slæbe dem med på tur. 

Og så slemt var det heller ikke. Jeg læste 'Sonja's sidste vilje' og 'Tusindfryd', og jeg synes egentlig at 'Tusindfryd' var en helt okay bog (der kommer en anmeldelse inden længe), men når man nu fik så megen læsetid 'foræret' på denne rejse, hvor vi skulle bruge en del tid på transport, så blev jeg lidt ærgerlig over ikke at slå to fluer med et smæk og rent faktisk læse nogle bøger, som stod på min uendeligt lange læseliste. Efter at have læst de to bøger, fandt vi en boghandel, som solgte engelske bøger og jeg købte straks en paperback-udgave af 'Far from the Madding Crowd'. Denne bog står nemlig på min læseliste, så jeg droppede 'Katharerne' til fordel for denne. Jeg orkede ikke rigtig flere mere eller mindre ligegyldige læseoplevelser.

Jeg afsatte de tre bøger, jeg havde haft med hjemmefra, på en lille café i Houay Xai i det nordlige Laos, hvor de havde en bogbytte-reol. Bogbytte-reoler så vi overalt da vi rejste rundt i Peru og Ecuador for flere år tilbage, men der var temmelig langt imellem dem i Cambodia og Laos, så jeg var glad for at vi fandt en, inden turen gik hjem igen.

Så her kommer de til at bo, indtil der en dag dukker en anden dansktalende person op, som har lyst til at læse dem.


6 kommentarer:

  1. Jeg har også udvalgt bøger på samme måde som dig, når jeg har været på ferie, hvor det har været muligt at efterlade bøger, man ikke havde behov for at få med hjem igen. Jeg har dog ikke så mange af den type bøger længere, så der kommer i højere grad TBR-bøger med nu :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg helt klart også prioritere på min næste tur, for det ærgrerede mig en smule, at jeg ikke havde overvejet titlerne lidt nøjere... Men altså, lettere ligegyldige bøger er altid bedre end ingen bøger, så det gik :)

      Slet
  2. Velkommen hjem, håber du havde en god tur. Hvis man skal rejse let er det altid et dilemma med bøger. Hvor mange man skal tage med og hvis man falder over nogle man gerne vil have med hjem. Nu rejser jeg ikke så meget og ikke så langt væk som i mine 'unge dage', så problemet er ikke så stort længere ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det var en skøn tur, tak. Og helt perfekt at komme hjem til denne hyggelige tid, vi går i møde :) Ja, kriteriet for mig var, at jeg kunne skille mig af med dem igen, men det tror jeg nu stadig godt jeg kunne få mig selv til, såfremt jeg havde taget nogle bøger med fra min læseliste. Så længe de var pocketbøger eller lignende er jeg ret sikker på at jeg ikke ville have de store skrupler med at sætte dem af. Så det var lidt ærgerligt at jeg ikke havde tænkt over det før... Var bare så praktisk at tænke, at disse allerede stod på reolen, men i virkeligheden skulle de nok bare være givet til noget velgørenhed for længst....

      Slet
  3. Når jeg rejser, hvilket ikke er særlig tit, pakker jeg altid en af de bøger, som jeg har læst mest. En af de tyndslidte, som næsten ikke hænger sammen længere - så kan jeg læse i den i den, hvis jeg ikke kan sove eller koncentrere mig. Tror det er en tryghedsting (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god måde at få genlæst en gammel kending på. Og at genlæse er præcis en af de ting, som jeg er virkelig dårlig til, at få gjort....

      Slet