mandag den 5. oktober 2015

Skatteøen af R.L. Stevenson

Forfatter: Robert Louis Stevenson
Titel: Skatteøen
Orig. titel: The Treasure Island
Illustreret af Robert Ingpen
Forlag: Sesam
Udgivelse: 1883 (denne 2008)

192 sider








Baggrund for læsningen:
Jeg fandt denne fantastiske bog på et loppemarked for nogle måneder tilbage. Den så fuldstændig ny ud, var fyldt med super flotte illustrationer, så selvfølgelig kom den med hjem uden særlig meget overvejelse. Jeg har en forkærlighed for gamle børneklassikere og da jeg aldrig har læst 'Skatteøen' var det et virkelig godt fund.

Kort referat:
En ældre, ubehagelig sømand logerer i kroen, ejet af Jim Hawkins' forældre, hvor livet går sin stille gang. En dag vendes der dog op og ned på Jim's hverdag, da sømanden dør en pludselig død og efterlader sig et mystisk kort over en ø, samt koordinaterne til at nå øen. På foranledning af Dr. Livesey og godsejeren Mr. Trelawney besluttes det, at dem selv og Jim skal forfølge dette eventyr og forsøge at finde den skat, som der menes at gemmes på øen. Mr. Trelawney hyrer en skibsbesætning, herunder den etbenede skibskok Long John Silver. Der går dog ikke længe før det lille selskab finder ud af, at der er flere, som stræber efter kortet og disse personer er tættere på end forventet.

Evaluering:
Endnu en gang har jeg kastet mig over et rigtig eventyr! Og et godt et af slagsen! Der er sørøvere, mytteri, sejlads, træben, nærkamp og en skjult skat. Det hele har man hørt om før, men det varmer mit hjerte, at jeg alligevel ikke kendte fortællingen så godt, som jeg troede, og stadig kunne overraskes af fortællingens kurs.

Den er skrevet i et letforståeligt sprog, men har stadig den ældre charme i valg af ord og sætningernes komposition. Jeg læste en oversat udgave, men det generede mig på ingen måde, da oversættelsen virkede flydende og naturlig.

Bogen er inddelt i flere kapitler med titler (det elsker jeg!) og jeg-fortælleren er hovedsagligt Jim, men skifter et par enkelte gange til Dr. Livesey. Det forvirrer på ingen måde, da dette fortællerskift annonceres i titlen på kapitlet.

Denne udgave af fortællingen er så gennemført, og de gulnede sider, de flotte illustrationer og den klassiske fortælling, giver en helstøbt oplevelse af historien. Jeg er rigtig glad for illustrerede bøger generelt, det giver ligesom bare lidt ekstra til en fortælling, når det fungerer så godt, som det gør i denne udgave.

Alt i alt har jeg kun gode ting, at sige om denne bog, og kan anbefale den til alle, som kan lide ældre børnelitteratur.

Bedømmelse:





4 kommentarer:

  1. De er altså også bare så flotte de udgaver der. Man kan bare ikke stå for dem. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er de virkelig. Jeg har set 'Junglebogen' i samme serie, som er mindst ligeså flot!

      Slet
  2. Åh, hvor lyder den bare som et sandt eventyr! Og ja, de udgaver er virkelig fine! Jeg har selv 'Junglebogen', 'Peter Pan og Wendy', 'Jorden rundt på firs dage' og 'Tom Sawyers eventyr'. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk, jeg vidste ikke der var så mange titler i serien. Har kun set 'Junglebogen' udover 'Skatteøen'. Er vild med Robert Ingpen's illustrationer :)

      Slet