søndag den 11. oktober 2015

Litterære oplevelser fra den store verden (3) - I Austen's hjemby

Gennem disse indlæg vil jeg føre jer igennem et sammensurium af oplevelser eller observationer, store som små, fra blandt andet storbyer i Europa, tropiske lande i Sydamerika og stater i USA, som alle har det tilfælles at de er af litterær art.

I dette indlæg vil jeg fortælle lidt om nogle af mine oplevelser i Bath, England. Jeg var afsted i efteråret 2012 med min mor og min søster. Idet min søster boede i England på daværende tidspunkt, var det et par dages afstikker til byen kendt for sine romerske bade og Jane Austen.


Jane Austen (1775-1817) boede med sin familie i Bath fra 1801 til 1806. Hun udgav ikke meget i årene hun boede i Bath, sat i forhold til årene før og efter, dog brugte hun Bath som scene i to af hendes senere udgivelser 'Northhanger Abbey' og 'Persuasion'. Seks år lyder måske ikke af meget, men Bath er meget stolt over dette link til Jane Austen, hvilket fremgår meget tydeligt, når man befinder sig i byen.


Nu har jeg desværre ikke læst 'Persuasion' endnu, men har man set BBC's filmatisering af fortællingen, vil man kunne genkende 'Royal Crescent', som er kulissen for nogle af scenerne i filmen.

I byen findes et Jane Austen-museum med tilhørende Gift Shop (40 Gay Street), men det var i 'The Georgian Shop' (No. 1 Royal Crescent) jeg fandt min meget mådeholdne Jane Austen souvenir:


Et rigtig fint postkort, hvor fortællingen 'Sense and Sensibility' opridses i 10 små tegninger. Postkortet blev selvfølgelig ikke afsendt, men kom direkte hjem i en ramme og pryder nu min boghylde. Jeg ville egentlig have haft 'Pride and Prejudice', da det er min yndlings-Austen-fortælling, men det postkort var der desværre ikke flere af. Ved egentlig ikke om man kan tale om yndlings-fortællinger, idet 'Stolthed og Fordom' er den eneste Austen-bog jeg har læst, jeg har dog set en bunke Austen-film en million gange, så det er hvad jeg bygger mit udsagn udfra.... må snart gøre argumentet lidt mere holdbart, ved at få læst noget mere Austen!


Bath er bestemt et anbefalelsesværdigt rejsemål, ikke bare for Austen-oplevelsen men også for de fantastiske romerske bade og den unikke engelske charme.


Læs også de tidligere indlæg, hvor jeg har besøgt Salinas i Californien og Havana på Cuba:

Litterære oplevelser fra den store verden (1) - I Steinbecks fodspor

4 kommentarer:

  1. Ej hvor fint og hvor er det postkort dog sødt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et super fint lille postkort. Og jeg synes det blev endnu finere i glas og ramme på min bogreol :)

      Slet
  2. Åh nej, åh nej. Det er en af mine største litterære drømme at se Bath – mest af alt for at gå i 'Persuasion's fodspor. Dit indlæg får mig til at drømme mig væk ... For hvor lyder det bare herligt – og så fine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en virkelig dejlig og charmerende by. Det kan varmt anbefales at prøve nogle af badene, når nu man er der, det er virkelig herligt!

      Slet