fredag den 23. oktober 2015

Bøger til rejsen


Jeg er selvfølgelig ikke taget ud at rejse uden at have lidt bøger med til turen. Denne rejse kommer til at kræve mange timer på både fly, i bus og på båd, hvorfor det er livsnødvendigt med nogle bøger til at fordrive tiden med. De medbragte bøger er valgt ud fra meget specifikke kriterier:
  • De fylder ikke meget i tasken
  • De vejer ikke meget
  • De er letlæselige
  • Det bliver ikke hårdt at skulle skille sig af med dem igen
At de ikke skal fylde meget i tasken og skal være lette giver jo sig selv, da de skal en rygsæk, som jeg skal slæbe rundt på i tre uger. At de skal være letlæselige er en rar ting, idet jeg af erfaring ved, at sådan en rejselæsning kan byde på mange afbrydelser. Måske lige med flyet som undtagelse, så kan der være mange spændende ting at holde øje med, når man sejler eller kører i fremmede lande, og det skal jeg jo ikke gå glip af. Så en bog man hurtigt kan hoppe ind og ud af er en nødvendighed. Til slut har jeg skrevet, at de ikke skal være svære at skille sig af med. Igen er det begrænset hvor meget bagage man kan rejse med i en rygsæk, og da erfaringen har fortalt mig at bagagen altid er tungere når jeg skal hjem end da jeg tog afsted, er det praktisk at kunne smide noget af undervejs. Her er det oplagt med læste bøger, da de ofte kan afsættes på et hostel og blive til glæde for andre rejsende.

De bøger jeg har pakket er nogle jeg har haft stående på min hylde. 'Sonjas sidste vilje' af Åsa Hellberg og 'Katharerne' af Ole Clifford er begge bøger jeg fik til bogbloggertræffet i efteråret 2014. De er begge pocketbooks og er faktisk gemt hele året til netop denne lejlighed. Den tredje bog er 'Tusindfryd' af Kristina Ohlsson, som jeg fik til dette efterårs bogloggertræf. Den lyder spændende, letlæselig og så er det en mindre paperback, som vil passe fint i rygsækken. Jeg regner ikke med at komme til at mangle læsestof, da man på de fleste hostels kan bytte læste bøger ud med andre, det er dog sommetider nogle lidt alternative bøger man får fingrene i, men en hvilken som helst bog er bedre end ingen bøger...

Dette indlæg er planlagt, idet jeg lige nu befinder mig i Cambodja på et tre-ugers eventyr!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar