onsdag den 9. september 2015

Uprooted af Naomi Novik

Forfatter: Naomi Novik
Titel: Uprooted
Forlag: Macmillan
Udgivet: 2015

435 sider

Læst på engelsk





Baggrund for læsningen:
Efter jeg læste en anmeldelse af 'Uprooted' hos 'Bachs Bøger' fik jeg en stor lyst til selv, at læse bogen. Jeg bestilte den derfor straks hjem, hvilket jeg egentlig sjældent gør. Der var bare noget over referatet og 'Bachs Bøger's begejstring over bogen, som fik mig til at tro, at dette var en bog jeg ville synes virkelig godt om.

Kort referat:
Hvert tiende år udvælger troldmanden 'Dragon' en pige fra Dvernik, som skal fungere som hans hushjælp. Hele byen er sikker på at han dette år vil vælge Kasia, men det gør han ikke. Han vælger Agnieszka, som er alt andet en elegant og yndefuld, som de udvalgte piger plejer at være. Der er dog en særlig grund til, at Dragon vælger hende, og Agnieszka kommer, i den forbindelse, til at få en stor rolle i bekæmpelsen af 'The Wood', som er en vidtrækkende ondskab, som hersker over skoven, der vokser sig større og større.  

Evaluering:
Jeg elsker et godt eventyr, og jeg mener bestemt at dette må være et! Den har flere typiske træk (hjem-ud-hjem opbygning, springer ikke i tid, magi og troldmænd) men virker stadig ret original. Hele den verden der udspiller sig med 'The Wood', troldmænd og magi virkede så velovervejet og troværdig. Der var en vis logik i den måde hvorpå magien blev udført, hvilket gjorde at jeg købte præmissen.

Persongalleriet var også meget fint. Jeg synes Agnieszka var en karakter, som var meget let at holde af, men også meget let at identificere sig med, idet hun på ingen måde er perfekt. Og det er egentlig meget befriende. Der er også en række andre karakterer, som man får en vis indsigt i, men ingen så godt som Agnieszka. Jeg kan godt lide, at hun på én måde er skyld i fortællingens negative drejning, men på samme tid kommer en løsning nærmere på hele problemet; det gør hende til syndebuk og heltinde på én og samme tid.

Bogen er ret let at læse, der er en konstant udvikling i fortællingen og der bliver ikke dvælet for længe over tingene. Dette har den fordel, at man ikke kommer til at kede sig, men samtidig den ulempe, at jeg føler at visse personlige forhold er mindre forståelige, herunder kærligheds-fortællingen, idet der ikke ligger så meget forklaring bag. Jeg havde svært ved at sætte mig ind i den, men den fyldte ikke så meget i fortællingen og ødelagde dermed ikke min ellers positive oplevelse af bogen.

Jeg tror at bogen vil falde i rigtig mange menneskers smag, især hvis man er til fantasy og eventyrlige fortællinger.

Bedømmelse:




12 kommentarer:

  1. Dejlig anmeldelse - nu får jeg endnu mere lyst til at læse den! Er ellers lige stødt på et par negative anmeldelser, som fik mig til at genoverveje, om jeg skal læse den, men det lavede du om på :D

    Jeg er i gang med at læse hendes Temeraire-serie, som grundlæggende er en historie baseret på tankeeksperimentet: "Forestil dig Napoleonskrigene - kombineret med drager!". Et virkeligt interessant koncept. Det kræver dog, at man også interesserer sig for krig og strategi, den er - til tider - ret tung på militærudtryk.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var ihvertfald rigtig glad for at læse den. Jeg var egentlig ikke så vild med kærligheds-aspektet i bogen (som der selvfølgelig er!), men jeg synes ikke det fyldte så meget i fortællingen, så det var okay. Det lyder som en meget speciel kombination i denne Temeraire-serie, men også meget spændende. Glæder mig til at læse din anmeldelse :)

      Slet
  2. Efter jeg læste din anmeldelse tænkte jeg at jeg "Den skal jeg bare så meget læse!" og så ser jeg lige nærmere på hvem der har skrevet den sad jeg allerde og prøvede at finde ud af hvad den koster hehe ;D Elsker allerede hendes serie om dragen Temeraire som på en virkelig fantastisk måde bringer historie og fantasi sammen :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altså også en rigtig fin bog! Hvor sjovt at du har læst hendes Temeraire-serie; det kunne godt være jeg skulle se lidt nærmere på den :)

      Slet
  3. Sikke en fin anmeldelse! Jeg har bogen på min wishlist, så må jo få købt den og læst den engang! :'D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er bestemt en læsning værd; en rigtig eventyrlig fortælling :)

      Slet
  4. Dejligt at du kunne lide den :) Jeg har også set de negative anmeldelser der er kommet på det seneste og jeg kan godt følge kritikken af den. Men for mig var det bare en fortryllende historie, som på mange punkter overraskede mig og som jeg ikke kunne slippe igen, mens jeg læste.

    Jeg tænker altid, at vi da heldigvis ikke alle har samme smag, så ville verden da blive så kedelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er en skøn fortælling, men ja, jeg har også læst nogle mindre begejstrede anmeldelser, men som du selv siger, så har vi alle (heldigvis) ikke samme smag.

      Slet
  5. Ih, det ser altså mere og mere ud til, at jeg ikke kan komme udenom - der skal snart klikkes bøger hjem! Den lyder virkelig interessant; jeg er lidt en sucker for eventyr, og jeg synes, at Uprooted lyder virkelig tiltalende efter både din og Bachs anmeldelser. Måske er de negative anmeldelser, som jeg har set på grund af, at læseren kan komme til at sætte forventningerne for højt? Som du selv er inde på, har eventyr jo tit en forholdsvis 'enkel' opbygning og plot - så hvis man forventer det helt store kalejdoskop, kan jeg godt se, at læsningen kan ende med at føles lidt uforløst. Men jeg skal helt klart have fingre i den her bog, den lyder til at være et produkt af rigtig godt skrivehåndværk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De negative anmeldelser jeg har læst har kørt meget på kærlighedsfortællingen, og jeg kan godt følge kritikken af dette et godt stykke. Men samtidig synes jeg på ingen måde, at det fylder så meget i fortællingen, at det kan ødelægge oplevelsen. Så jeg kan kun anbefale bogen på mit varmeste, jeg synes den var utrolig fin og hyggelig at læse.

      Slet
  6. Sådan en skøn anmeldelse. Bogen virker simpelthen så eventyrlig og fin, og jeg drømmer om at få anskaffet den snart.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig hyggelig fortælling :)

      Slet