søndag den 23. august 2015

Universets engle af Einar Már Guðmundsson

Forfatter: Einar Már Guðmundsson
Titel: Universets Engle
Orig. titel: Englar alheimsins
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivelse: 1993(denne 2014)

218 sider






Baggrund for læsningen:
Da jeg deltog i Bogbloggertræf sidste efterår, fik jeg en del sponsorerede bøger med hjem. Iblandt disse havde Lindhardt og Ringhof blandt andet sponsoreret 'Universets Engle' af Einar Már Guðmundsson. Det er en bog, jeg nok aldrig selv ville falde over, netop derfor er det så skønt at få den type bøger foræret. Den har længe stået på hylden og ventet på, at jeg skulle kaste mig over den, hvilket blev for nylig.

Kort referat:
Paul fødes, lever og dør på Island. Gennem fortællingen, beretter han, i jeg-form, anekdoter om hans liv, som han har tilbragt i familiens skød, i ungdommens forvirrende tilstand, på sindssygeanstalten Kleppur gennem hans voksne liv og i en invalidepensionistbolig, ramt af ensomhed i de sidste år, af hans liv.

Evaluering:
Fortællingen består af anekdoter fra Pauls liv, som i brudstykker beskriver en mands vej, som stille men sikkert fører mod afgrunden. Paul accepterer folk som de er, og finder venner hvorend han befinder sig i livet, dette hindrer dog ikke den ensomhed, som Paul gennemlever igennem hans sidste år, som så fint beskriver den uundgåelige sti han følger.

Bogen er på sin vis et poetisk, men på samme tid et socialrealistisk værk, som på humoristisk vis, behandler tungere emner. Anekdoterne gemmer på en dybere sandhed, end de humoristiske ord umiddelbart fortæller og det er svært at skelne hvornår sindsygen får slået rod i Paul. Måske har den bare altid været der.

Jeg savnede en tættere forhold til Paul, under læsningen af bogen. Fortællingen er berettet i jeg-form hvilket i sig selv ofte fører et tæt bånd, mellem læser og fortæller, med sig. Det synes jeg dog desværre ikke det gjorde i denne fortælling, jeg blev ikke rigtig rørt. Dette kan måske skyldes, at jeg aldrig har været rigtig god til disse socialrealistiske værker, men jeg vil vove at påstå, at man lærer visse af Pauls venner bedre at kende, end man lærer Paul at kende. Måske dette er tiltænkt fra forfatterens side, idet Paul er en splittet personlighed, som er svær at greje, dog gjorde det, at jeg ikke rigtig blev så investeret i Pauls liv, som jeg gerne ville.

Men når det er sagt, er det en flot fortælling, som kan læses for den poetiske værdi, eller for dens humoristiske tilgang til en mands opture og nedture gennem livet. Man skal kunne nyde anekdoterne og den vandrette spændingskurve; for hvis man har behov for spænding og drama, er dette nok ikke den rette fortælling.

Bedømmelse:






4 kommentarer:

  1. Åh, jeg gad så godt læse den. Den virker netop så skæv og tankevækkende, cirkelbevægende og fin.

    SvarSlet
  2. Den bog har jeg haft på min læse liste siden jeg fandt ud af at Einar Már Guðmundsson vandt Nordisk Råds Litteratur pris for nettop denne bog. Særligt nu hvor jeg snart skal til Island, kunne det være passende at få læst noget islandsk litteratur. Selvom du ikke har givet den mange stjerne synes jeg at din anmeldelse giver mig endnu mere lyst til at læse den. Jeg nyder nettop små humoristiske anekdoter omkring livets op og nedtur.

    http://litteraturlyst.blogspot.dk/


    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad for at du har fået lyst til at læse fortællingen, for bøger er jo netop en smagssag, og jeg synes virkelig denne bog har mange kvaliteter; den var bare ikke rigtig noget for mig :)

      Slet