fredag den 7. august 2015

Stormfulde Højder af Emily Brontë

Forfatter: Emily Brontë
Titel: Stormfulde højder
Orig. titel: Wuthering Heights
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 1847 (denne 2006)

320 sider







Baggrund for læsningen:
Jeg har haft den lille diskrete klassiker stående på min hylde med ulæste bøger i mange, mange år. Jeg købte den engang til en ferie, hvor den lille størrelse synede praktisk. Efter at have læst et par få sider, opgav jeg dog og gik ombord i en af de andre medbragte bøger. Siden da har den stået på min hylde, og jeg er gået udenom den gang på gang. Jeg har dog fra tid til anden taget den ned, læst et par sider, og sat den tilbage igen. Det virkede aldrig som værende det rette tidspunkt til dette værk. Nu kom det rette tidspunkt dog, da jeg følte mig tilstrækkelig overskuds-agtig til at gå igang med en bog, jeg har droppet så mange gange. Der gik heller ikke længe før jeg var nået forbi det stykke jeg havde læst før, og så gik læsningen straks bedre.

Kort resumé:
Mr. Lockwood lejer ejendommen 'Thrushcross Grange' og tager op for at hilse på hans udlejer Heathcliff på 'Wuthering Heights'. Besøget byder ham dog på mærkelige oplevelser, og vækker hans interesse for den mystiske Heathcliff's fortid. Husbestyrerinden på 'Thrushcross Grange', Mrs. Dean, er ikke bleg for at berette den sindsoprivende fortælling om de tidligere ejere af de to ejendomme, familien Earnshaw og familien Linton, og om hvordan disse to familier blev vævet ind i hinanden og dømt til forfærdelige skæbner, alt sammen grundet den gennemgribende, altoverskyggende og ulykkelige kærlighedshistorie mellem Heathcliff og Catherine.

Evaluering:
Man kan ikke sige at jeg blev skuffet over fortællingen, for hvordan kan man have forventninger til en bog man har droppet så mange gange. Men idet jeg aldrig, før nu, har givet den en reel chance, havde jeg nok håbet, at den ville overraske mig positivt, når jeg endelig tog mig sammen til at læse den. Det gjorde den ikke, jeg synes faktisk den var ret forfærdelig. Karaktererne var alle så modbydelige og det var faktisk først to tredjedele inde i bogen, at jeg fandt en karakter, som var nogenlunde sympatisk. De var alle hævngerrige, følelseskolde, egoistiske eller arrogante og egentlig ret triste at læse om.

Det kom meget bag på mig, at stemningen i bogen var så kold, da jeg havde en forestilling om at bogen portrætterede en storslået og smuk, omend ulykkelig, kærlighedshistorie mellem to mennesker, for hvem det var umuligt at få hinanden. Jeg synes bare ikke der var noget smukt i denne kærlighedshistorie. Begge parter i dramaet var så frastødende, egoistiske og ligefrem ondskabsfulde, at jeg på ingen måde følte, at jeg havde en aktie i, at de skulle få hinanden. Der var ikke meget kærlighed i denne bog, for kærligheden nåede kun kort at vise sit ansigt, hvorefter den blev erstattet af hævn, vold og magt.

Så ja, nu er bogen læst, og jeg kan med god samvittighed sige, at fortællingen har fået en ærlig chance. Men det bliver desværre aldrig en fortælling jeg vil komme til at holde af.

Bedømmelse:






12 kommentarer:

  1. Jeg er overrasket over, at du ikke kan lide den. Den har en helt speciel plads i mit hjerte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det overraskede faktisk også mig! Jeg plejer at være vild med romaner fra den tid, og kunne rigtig godt lide 'Agnes Grey' af Anne Brontë. Men den her var bare slet ikke mig, jeg synes karaktererne var så usympatiske....

      Slet
  2. Elsker Wuthering Heights, men forstår virkelig godt, hvad du mener. Jeg troede virkelig også, at man skulle læse om den helt store kærlighedshistorie, for det er jo det, alle siger, når de nævner den, i bøger, i film osv. Men i virkeligheden er den faktisk bare ret creepy :D
    Fedt at du holdt ud, selvom du ikke kunne lide den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den var meget anderledes end forventet. Faktisk blev jeg ved med at læse, fordi jeg simpelthen blev nødt til at finde ud af, hvordan det hele endte, og om der ventede mig en eller anden fantastisk slutning, som ville få mig til at ændre mening. Det synes jeg desværre bare ikke der kom. Men det var bestemt interessant læsning, omend jeg ikke brød mig om karaktererne :/

      Slet
  3. Min oplevelse af bogen minder meget om din - ja, den er faktisk uhyggelig meget som din anmeldelse. Den eneste undtagelse er, at jeg syntes, at bogen var interessant at læse, når man sammenligner den med den samtid, bogen er skrevet i (både mht. tema og mht. dristigheden i sproget).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Men det har du egentligt også ret i. Nu hvor du siger det, kommer jeg i tanke om, at jeg tænkte over, at tonen i bogen var temmelig atypisk, alderen af bogen taget i betragtning. Dette er bestemt interessant i sig selv, men desværre ændrede dette faktum ikke rigtig på min generelle oplevelse af bogen :/

      Slet
    2. Jeg har lige været inde og læse din anmeldelse af bogen fra 2012 (super søgefunktion), og ja, kan godt se, at vores oplevelse af bogen er meget ens! Vil faktisk sige, at efter at have læst din anmeldelse er jeg fuldstændig enig i alle dine aspekter. Den eneste forskel er nok, at du fik din oplevelse vendt til noget positivt, hvorimod jeg, desværre, ikke kunne abstrahere fra den kolde ligegyldighed.

      Slet
  4. Bogen er en af de kommende bøger jeg vil læse, så efter at have læst din anmeldelse, er jeg ekstra spændt på, hvad jeg vil synes om den. :P

    Jeg synes forresten at det er stærkt, at du har læst den færdig på trods af alt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig meget til at høre hvad du synes om den, der er jo en del, som holder meget af den.

      Jeg blev simpelthen nødt til at færdiggøre den. Jeg håbede sådan, at der ville komme et eller andet i slutningen, som ville få mig omvendt, så jeg pludselig kunne se hvor godt fortællingen var skruet sammen. Jeg synes bare ikke det kom, desværre!

      Slet
  5. Jeg er imponert over du er kommet igennem denne bog.
    Jeg må se mig slået!
    Jeg syntes (som dig) personeren er usympatiske og egoistiske. Jeg finder bogen tung og kedelig. Jeg opgav den, og har egentlig ikke rigtig tænkt mig at give de en chance til, men hvem ved? Måske når man er blevet gammel, og har mere tid.

    Louise - Trillebøger

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må også sige, at det var en kamp at komme igennem bogen. Egentlig burde jeg måske bare have droppet den, men blev ved at vente på en drejning, som måske kunne få mig til at kunne lide bogen. De kom desværre bare ikke.

      Slet
    2. Jeg syntes det er fantastisk at du ikke opgav håbet, hatten af for det!

      Louise - https://trillebog.wordpress.com

      Slet