mandag den 3. august 2015

Overhalet på målstregen...

Jeg tror ikke, at der er nogle bloggere indenfor bogverdenen, som ikke har prøvet, at få en god idé til et indlæg, for så at se, at en anden blogger er kommet en i forkøbet inden man selv har fået sat ord på det. Sådan vil det nok altid være, da det er mange af de samme ting, som optager os bogelskere og får os til at undres eller glædes. På samme vis kan man også let blive inspireret af andre, hvilket selvfølgelig er uundgåeligt. Det er en del af, at blogge om et så 'snævert' område som bøger, og jeg tror da også at alle accepterer, at dette er præmissen.



Jeg oplevede dog et sådan tilfælde, som jeg havde lidt sværere ved at trække på skuldrene af. Jeg var endnu engang i den lokale boghandel, hvor jeg så 'bykatten' ligge og slænge sig midt på udsalgsbordet. Det var simpelthen så sødt, at jeg blev nødt til tage billede af det og planlagde at skrive et indlæg om det. Der gik dog nogle dage før jeg fik taget mig sammen til at skrive om det, og jeg var sikker på, at dette billede af den bogglade kat, ville bringe smilet frem på mange af mine katteglade læseres ansigter. Ikke et super originalt indlæg, I know, men idet det udsprang af min egen oplevelse, tænkte jeg at jeg ikke ville se noget lignende på andre blogge. Tilfældet ville dog, at et par timer efter at jeg havde lagt det op, gik jeg på facebook og kunne se, at et forlag (kan desværre ikke huske hvem) havde skrevet en status omkring katte i boghandlere og linket til en ældre buzzfeed-artikel eller lignende, med billeder af katte i boghandler. Disse artikler har man før set og faldet i svime over, men at de lige skulle linke til dette samtidig med mit indlæg, synes jeg var lidt for usædvanligt til at være et tilfælde. Så jeg tænkte at de på en eller anden mærkelig måde, måtte have fundet deres vej forbi min blog, set indlægget og blevet inspireret. Jeg nåede lige at tænke: SEJT, indtil jeg så, at denne status var skrevet flere timer før jeg havde lagt mit indlæg op. Så kunne jeg jo godt se, at folk nærmere ville tro, at det var MIG, som var blevet lidt rigeligt inspireret, hvilket var knap så sejt. Dette er virkelig en lille bitte ligegyldig ting, det kan jeg godt se, især nu hvor man får det ned på 'papir', men kunne mærke, at det irriterede mig, da det var SÅ sammenfaldende. Dette ændrer jo intet på mit indlæg, ej eller på forlagets status, dog følte jeg, at min indlæg kom til at virke lidt for kopi-agtigt.

Har i oplevet lignende, hvor flere får samme idéer som jer på akkurat samme tidspunkt, og kan i genkende den lille uskyldige frustration over, at nogen andre 'kom først'?


8 kommentarer:

  1. Ja, men jeg er bedøvende ligeglad. Jeg poster det på min blog som jeg har lyst til, og hvis nogen så tilfældigvis skriver om noget tilsvarende samtidig, det rører mig bare slet ikke. Folk må tro hvad de vil. Jeg blev til gengæld lidt ked af det, da jeg i vinters fik en kommentar om, at mine anmeldelser var utroværdige, fordi jeg gav alle bøger jeg havde fået fra forlag høj rating. Det passer overhovedet ikke, jeg har givet lige så mange lave som høje stjerner, men den sved alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nok også sådan man burde have det, men der er jeg bare ikke helt, desværre...
      Kan godt forstå at det var en træls kommentar at få, især når den så ikke passede. Øv!

      Slet
  2. Jeg har prøvet præcis det samme. Dog med et par dages mellemrum. Jeg havde en virkelig god, dog ikke SÅ original idé igen, men to dage før jeg skulle poste mit indlæg, så blev det samme udgivet hos en anden blogger... Så virkede jeg også lidt kopi-agtig, men det var jo slet ikke hensigten, så jeg prøvede bare at slå det lidt væk... Selvom det dog er lidt trist nogle gange d:

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er selvfølgelig bare sådan det er, men derfor kan man jo godt ærgre sig lidt. Til gengæld tror jeg de fleste bloggere kender til problematikken, så i det mindste tænker andre bloggere nok ikke 'kopi' om hinanden :)

      Slet
  3. Jeg har også oplevet det flere gange, og det er lidt øv hver gang. Også selvom det ikke er verdens mest originale idé - for det kan alligevel godt lidt se ud som om, man prøver at kopiere en anden. Men jeg tror bare meget, at vi bogbloggere får flere af de samme idéer; for selvom der er rigtig mange emner, man kan skrive om, så er der også bare rigtig mange af disse, som henvender sig til mange forskellige folk, og som man gerne vil give sit eget synspunkt på.

    Derfor tager jeg det egentlig ikke så tungt. Hvis nogen tror, jeg har kopieret idéen fra en anden, så må det være deres problem. Så længe jeg selv ved, jeg har mit på det rene. Desuden bliver jeg da også inspireret af andre, men hvis jeg gør dette, så sørger jeg altid for at skrive (og linke) det indlægget, så bloggeren får credit for det. Jeg synes nemlig, det er helt fint at lade sig inspirere lidt af hinanden - så længe man gør det til sit eget, og derfor selvfølgelig ikke direkte kopiere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inspiration er bestemt helt ok, og formentligt også helt uundgåeligt, hvis man da ikke bor i en boble! Men ja, man skal nok heller ikke tage det tungt, er bare så ærgerligt. men vi kan jo ikke komme udenom, at det ofte vil være relaterede emner, som optager os. Man må nok bare vænne sig til det...

      Slet
  4. Det er mere eller mindre derfor jeg holder mig til bogtags, updates og fredagsbogsindlæg. Jeg er ikke særlig kreativ og jeg synes tit andre er bedre til at formulere sig og få deres synspunkter ud. Jeg tænkte blandt andet på at skrive et indlæg om mine DNF bøger, mens så var der to andre bloggere der samtidig postede et indlæg om det samme og de gjorde det så godt at jeg lige som ikke rigtig synes jeg havde noget at tilføje, så jeg bare at nævne det i indlægget om selve bogen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den følelse kender jeg godt til. Sommetider får andre det bare bedre ud i ord, end man selv ville gøre. Men nogle gange skal man nok også tænke på, at dine læsere ikke alle er andre bloggere, så det er slet ikke sikkert at de læser de to andre bloggeres indlæg, og ville sikkert gerne have læst dit synspunkt på det, uden at tænke at de lige havde læst noget lignende :)

      Slet